Ke Slunci se po 70 letech blíží velká a nezvykle tvarovaná „Ďáblova kometa“

Ke Slunci se po 70 letech blíží periodická kometa 12P/Pons–Brooks. Díky mohutným výtryskům slibuje atraktivní podívanou. Příští rok bude možná viditelná i pouhým okem

25.10.2023 - Stanislav Mihulka

Kometa 12P/Pons–Brooks je jednou z nejjasnějších periodických komet. Její dráha sahá v nejvzdálenějším bodě až za oběžnou dráhu Neptunu. Kolem Slunce oběhne jednou za zhruba 71,2 let, přičemž její poslední návštěva se odehrála v roce 1954.

Jde o jednu z velkých komet – její jádro měří zhruba 34 kilometrů. Astronomové se domnívají, že je mateřskou kometou nepříliš výrazného meteoritického roje κ-Draconid, který na Zemi pozorujeme zhruba mezi 29. listopadem a 13. prosincem.

Víme, že je to hodně velká kometa, víme, že je výjimečná, a také víme, že je vzácná,uvádí pro Business Insider Teddy Kareta z Lowellovy observatoře. S kolegy nedávno pořídil snímek této blížící se komety, na němž je patrná struktura připomínající dva rohy, která vznikla při eruptivním výtrysku materiálu na konci července. Díky tomu si tato vlasatice vysloužila přezdívku „Ďáblova kometa.“

Bezpečná nebeská show

Podle planetárního vědce Karety není navzdory svému „pekelnému tvaru“ kometa 12P/Pons–Brooks nebezpečná a pro Zemi nepředstavuje žádné ohrožení. Ke Slunci se nejvíce přiblíží 24. dubna 2024 a k Zemi se dostane nejblíž o 42 dní později – 6. června 2024. I tehdy ale bude kometu od Země dělit přibližně jedenapůlnásobek vzdálenosti Země a Slunce.

Vzhledem k tomu, že „Ďáblova kometa“ je velmi jasná, mohla by být, navzdory velké vzdálenosti od Země, viditelná i pouhým okem. Pro astronomy ale každopádně už teď představuje úžasný cíl pro pozorování, především díky svým eruptivním výtryskům. Na běžných kometách nebývá taková podívaná k vidění příliš často a k výtryskům u nich dochází hlavně v době, kdy se komety přiblíží ke Slunci.

TIP: Ke Slunci se přiblíží masivní návštěvník z dalekých končin Sluneční soustavy

Kometa 12P/Pons–Brooks je ale v tomto ohledu opravdu výjimečná. Kareta s kolegy zaznamenali jednu erupci koncem července a nedávno, v průběhu října, další. Kometa je při tom stále ještě za oběžnou dráhou Marsu kde výtrysky na kometách téměř nikdy nepozorujeme. „Kde se vlastně na této kometě bere energie na tak ohromné výtrysky,“ ptá se Kareta. „A jak je možné, že k nim dochází tak často?“ Astronomové mají v příštích měsících o zábavu postaráno.