Lidé s vyšším vzděláním žijí déle a stárnou pomaleji

Vzdělání se vyplatí – dlouhodobý výzkum ukázal, že lidé s vyšším vzděláním žijí déle a na biologické úrovni i pomaleji stárnou.

04.04.2024 - Stanislav Mihulka

Delší studium není přínosem jen pro vzdělání a s ním spojené zaměstnání a finanční ohodnocení. Jak potvrzuje nový výzkum mezinárodního týmu odborníků, lidé, kteří déle chodí do školy, také déle žijí a jejich tělo stárne pomaleji.

Daniel Belsky z americké Kolumbijské univerzity v New Yorku a jeho spolupracovníci analyzovali data, která zahrnovala celkem 3 101 lidí ze tří generací. „Už dlouho víme, že lidé s vyšším vzděláním žijí déle,vysvětluje motivace jejich výzkumu Belsky. „Stále ale tápeme v tom, čím je to vlastně způsobené.

Škola zpomaluje stárnutí

Výsledky jejich analýz ukazují, že každé dva další roky školního vzdělávání zpomalují stárnutí zhruba o 2-3 procenta. Vědci k výzkumu využili data ze známé dlouhodobé studie Framingham Heart Study, která od roku 1848 sleduje kardiovaskulární kondici obyvatel města Framingham ve státě Massachusetts. Momentálně zahrnuje již třetí generaci účastníků. Řada z nich jsou příbuzní.

Badatelé znali příbuzenské vztahy mezi účastníky studii a díky tomu do jisté míry izolovali vliv vzdělání od genetiky a rodinného zázemí. K vyjádření stárnutí použili biologický věk, který je odvozený od množství chemických změn na DNA. Studii Belskyho týmu zveřejnil odborný časopis JAMA Network Open.

TIP: Výzkum potvrzuje: Pozdější začátek vyučování zlepšuje docházku a výsledky

Vědci rovněž upozorňují, že se ve výzkumu detailně nezabývali otázkou, co je vlastně příčinou pozorovaného vztahu mezi delším vzděláváním a delším životem. Autoři studie se přiklánějí k dřívějšímu vysvětlení, že lidé s vyšším vzděláním mají díky lepšímu zaměstnání přístup k lepší zdravotní péči i ke zdravějšímu životnímu stylu.