Majstrštyk recyklace: Vanilková příchuť vyrobená z plastových lahví

Geneticky upravené bakterie E. coli dovedou proměnit kyselinu tereftalovou z recyklovaných PET lahví na syntetický vanilin, velmi žádanou surovinu s rozmanitým využitím

21.06.2021 - Stanislav Mihulka

Recyklace je alchymií dnešní doby. Proměňuje použité věci na nové výrobky. A občas jde o přeměny skutečně nečekané. Týká se to i nové technologie britských recyklačních vědců, kteří dovedou proměnit PET lahve na vanilkovou zmrzlinu. Přesněji řečeno na syntetický vanilin, čili vanilkovou příchuť, kterou je možné použít k výrobě dobrot, ale i pestré škály dalších produktů, od kosmetiky a farmaceutických produktů, až po čisticí prostředky a herbicidy.

Může se to možná zdát úsměvné, ale po vanilinu je ohromná poptávka. Velká většina této látky, asi 85 procent, se dnes přitom vyrábí z chemikálií, pocházejících z fosilních paliv. V roce 2018 se ve světě spotřebovalo asi 40 tisíc tun vanilinu a v roce 2025 to bude asi 65 tisíc tun. Technologie, která získá vanilin z méně problematického zdroje, je tak považována za skutečný majstrštyk recyklace.

TIP: Recyklace pro pokročilé: Bydleli byste v domě z odpadního kalu?

Biotechnolog Stephen Wallace z britské University of Edinburgh a jeho kolegové vytvořili geneticky vylepšené bakterie E. coli, které umí přeměnit kyseliny tereftalovou, produkt raných fází recyklace PET lahví, na vanilin. Využili přitom šťastné souhry okolností, díky níž mají kyselina tereftalová a vanilin velmi podobnou chemickou strukturu. Geneticky upravené bakterie se pak vlastně ani moc nenadřou. Stačí několik malých změn a z PET lahví se stane vanilin. Vědci nový postup dále vylepšují a věří, že časem by se mohl dočkat využití v běžném životě.