Mazlíčci v ohrožení: Vysoce patogenní ptačí chřipka H5N1 zabíjí v Polsku kočky

Nebezpečná chřipka H5N1 nezabíjí jen ptáky. V Polsku má na svědomí větší počet koček

25.07.2023 - Stanislav Mihulka

Po vítané odmlce se do centra zájmu opět vracejí viry, i když se to tentokrát netýká přímo lidí. Světová zdravotnická organizace WHO před týdnem oznámila, že v Polsku uhynul větší počet koček kvůli ptačí chřipce H5N1. Tento podtyp ptačí chřipky je přitom známý vysokou nakažlivostí, šířením i úmrtností u ptáků, a také schopností nakazit i zabít člověka, i když naštěstí jen vzácně.

O ptačí chřipce H5N1 se již nějakou dobu ví, že dokáže infikovat kočky, stejně jako další druhy savců, včetně norků, tuleňů nebo lachtanů. Teď je to ale poprvé, kdy odborníci hlásí velké množství nakažených koček na rozsáhlém geografickém území. Je to neobvyklé a mohly by za tím být změny v genomu viru, což bude nutné důkladně ověřit.

Epidemie mezi kočkami

Polské úřady upozornily WHO na konci června, že u nich umírá nezvyklý počet koček kvůli infekcím. Odebrali celkem 47 vzorků, které pocházely od 46 koček a 1 karakala (Caracal caracal), kočkovité šelmy z Afriky a Asie. U 62 procent vzorků detekovali ptačí chřipku H5N1, přičemž pozitivní vzorky pocházely ze 13 různých oblastí Polska.

Detailní analýza zachycených virů ukázala, že jde o navzájem velmi blízké sekvence ptačí chřipky H5N1, které odpovídají virům H5N1 nalézaným v Polsku u volně žijících druhů ptáků i v chovech drůbeže. Zdroj nákazy koček podle informací WHO nicméně stále zůstává záhadou.

TIP: Ve Velké Británii odhalili vzácný přenos ptačí chřipky H5N1 na člověka

Podle odborníků je možné, že se kočky nakazily přímo od ptáků nebo v prostředí, kde ptáci žijí. Také se mohly infikovat sežráním nemocných ptáků nebo jídlem, které bylo kontaminováno chřipkovými viry. Pokud jde o nakažené kočky, 14 jich bylo utraceno a dalších 11 zemřelo. U některých z nich se objevily příznaky zápalu plic, obtíže s dýcháním, krvavý průjem a další známky závažné nemoci. Žádný člověk neonemocněl, nicméně Polsko je nyní pod drobnohledem expertů.