Meteorit z Tatahouine odhaluje drama mladé Sluneční soustavy

Vědci prozkoumali meteorit z tuniského Tatahouine. Ukázalo se, že pochází z planetky Vesta a vznikl za bouřlivých a dramatických okolností.

28.12.2023 - Stanislav Mihulka

Berberské pouštní město Tatahouine nebo též Tataouine na jihu Tuniska se v červnu roku 1931 stalo svědkem zajímavého nebeského úkazu. Z vesmíru tehdy přiletěl neobvyklý a zeleně zbarvený meteorit, po jehož explozi bylo nalezeno zhruba 12 kg úlomků. Ukázalo se, že meteorit se skládá převážně z minerálu enstatitu ze skupiny pyroxenů a patří do skupiny diogenitů.

Tatahouine jistě důvěrně znají všichni fanoušci Hvězdných válek – název města totiž inspiroval George Lucase k pojmenování slavné pouštní planety Tatooine. Vědci nedávno zjistili, že historie zmíněného meteoritu z Tatahouine, si co do dramatických událostí s filmovou ságou v ničem nezadá.

Meteority z kosmického pekla

Diogenity jsou meteority z vyvřelin, které vznikly za extrémních podmínek. Je to pěkně vidět na meteoritu z Tatahouine, který obsahuje až pět milimetrů velké krystaly s typickým černým žilkováním. Podle odborníků to odpovídá tlakům kolem 25 GPa. Pro srovnání – na dně Mariánského příkopu je pod kilometry mořské vody síla tlaku 230× menší.

Fred Jourdan z australské Curtinovy univerzity a jeho spolupracovníci prozkoumali 19 různých diogenitů, včetně meteoritu z Tatahouine. Všechny tyto meteority původně pocházejí z masivní planetky Vesta, jednoho z největších těles tohoto typu ve Sluneční soustavě. Výsledky výzkumu Freda Jourdana jsou již připravené k zveřejnění v odborném časopisu Geochimica et Cosmochimica Acta.

TIP: Marocký meteorit možná pochází ze Země, naznačuje to jeho zvláštní složení

Badatelům se mimo jiné podařilo určit stáří meteoritů s využitím izotopů argonu-39 a argonu-40. Pomocí rastrovacího elektronového mikroskopu a metody difrakce zpětně odražených elektronů (EBSD) prostudovali jejich strukturu. Na základě těchto údajů vědci sestavili historii planetky Vesta v mladé Sluneční soustavě.

Vyšlo najevo, že Vesta nejprve procházela neustálými kosmickými srážkami, až asi před 3,4 miliardami let došlo ke katastrofálnímu střetu s jinou velkou planetkou, při němž vzniklo množství malých planetek známých jako vestoidy.