Potvrzeno: Mikrobi na přilétajícím meteoritu přežijí i drtivý náraz do planety

Experimenty s pozemskými bakteriemi potvrdily, že přežijí i extrémní tlaky katastrofálního nárazu

18.05.2017 - Stanislav Mihulka

Na meteoritech se občas nacházejí chemické látky, které jsou nezbytné ke vzniku života nebo k přežívání organismů. Mohly by se tím pádem na meteoritech šířit mikrobi mezi planetami?

Rachael Hazael z anglické University College London a její tým zjistili, že když vystaví pozemské mikroby extrémním podmínkám, tak se jim vede překvapivě dobře. Uspořádali experimentem s odolnými bakteriemi druhu Shewanella oneidensis, které obývají rozmanité typy prostředí, včetně míst bez přístupu kyslíku a kontaminovaných těžkými kovy včetně uranu.

Bakterie přežijí extrémní náraz

Tyto bakterie vědci vystavovali různě intenzivním nárazům extrémní síly a pak sledovali, jak se s nimi bakterie vyrovnají. Shewanely to zvládají dobře a vydrží skutečně intenzivní tlakové vlny. I po takových nárazech byly schopné se rozmnožovat a zakládat kolonie.

TIP: Co se stane se stopami života na Marsu v místě, kam dopadne meteorit?

Výsledky experimentů ukazují, že když by podobné bakterie přilétaly na povrchu meteoritu, tak by nejspíš byly schopné přežít drtivý náraz meteoritu do povrchu planety a extrémní tlakové vlny, které by takový náraz vyvolal. Buněčně stěny bakterií se v takovém případě okamžitě vyztuží, a když extrémní tlaky pominou, tak se opět vrátí do běžné podoby.

New Scientist, Icarus