NASA úspěšně otestovala revoluční 3D tištěnou trysku pro raketové motory

NASA úspěšně otestovala trysku pro raketový motor, která vznikla pomocí 3D tisku. Nový materiál, z něhož je tryska vyrobená, by mohl najít široké uplatnění v kosmickém průmyslu a časem i mimo něj

30.10.2023 - Stanislav Mihulka

Americká vesmírná agentura NASA stále častěji sází na pokročilé výrobní postupy, jako je například 3D tisk. Pro kosmické technologie přináší tyto postupy celou řadu výhod a v neposlední řadě i značné ekonomické úspory. Mimo jiné nedávno postavili revoluční 3D tištěnou hliníkovou trysku, která je lehčí než konvenční trysky a je určená pro lety do vzdálených končin Sluneční soustavy.

Hliník má v porovnání s dalšími kovy nižší hustotu a nabízí se pro výrobu dostatečně pevných komponent, které mají zároveň nízkou hmotnost. Problém je v tom, že běžný hliník není příliš odolný vůči vysokým teplotám a má tendenci praskat při svařování. Proto se až dosud moc nevyužíval pro 3D tisk komponent pro raketové motory.

Rychle a levně

Inženýři Marshallova vesmírného letového střediska ve spolupráci se společností Elementum 3D vyvinuli nový typ svařitelné slitiny hliníku 6061-RAM2, která zvládá značné rozdíly teplot. Právě z této slitiny je vyrobená nová tryska RAMFIRE (Reactive Additive Manufacturing for the Fourth Industrial Revolution).

Pokud je tryska raketového motoru vyráběna klasickým postupem, může ji tvořit až tisícovka jednotlivých komponent. Tryska RAMFIRE se tiskne na 3D tiskárně jako jediná komponenta, což dramaticky zjednodušuje a také zkracuje výrobní proces. V tomto případě má 3D tisk na starost další komerční společnost RPM Innovations, která pro tisk zmíněné trysky používá metodu laserového tisku LP-DED (Laser powder directed energy deposition).

TIP: Americká firma chce do tří let vyslat do vesmíru raketu vyrobenou na 3D tiskárně

RAMFIRE již má za sebou úspěšný test při statickém zážehu z letošního léta. V testovacím zařízení East Test Area Marshallova střediska testovali dvě tyto trysky s kapalným palivem v kombinaci kyslík-vodík a kyslík-metan. Trysky úspěšně zvládly celkem 22 zážehů a 579 sekund provozu raketového motoru. Výsledky testů podle NASA prokázaly, že trysky RAMFIRE mohou fungovat i v nejnáročnějších prostředích hlubokého vesmíru.