Americká firma chce do tří let vyslat do vesmíru raketu vyrobenou na 3D tiskárně

11.06.2021 - Stanislav Mihulka

Nosné rakety z 3D tiskárny od americké společnosti Relativity Space by se za pár let mohly prosadit v letech na oběžnou dráhu

<p>Připravovaná raketa <strong>Terran R</strong> se stane konkurencí pro rakety jako je Falcon 9.</p>

Připravovaná raketa Terran R se stane konkurencí pro rakety jako je Falcon 9.

SpaceX se již dávno stali mainstreamem letů do vesmíru. Jejich roli dravých „černých koní“ vesmírných technologií převzaly jiné společnosti, které na svůj úspěch teprve čekají. Mezi ty nejzajímavější a zároveň velmi slibné náleží americká společnost Relativity Space se sídlem v Los Angeles.

Nosná raketa z 3D tiskárny

Tato společnost se netají důrazem na 3D tisk komponent pro rakety a kosmické lodě, který podle nich úzce souvisí s opětovným použitím raket při letu do vesmíru. Zatím sice ještě nevypustili ani jednou velkou raketu, podařilo se jim ale vyvinout systém Stargate, což by měla být největší 3D tiskárna kovových produktů na světě. Už teď tisknou naprostou většinu nosné rakety a jejich cílem je 3D tisk kompletního nosiče během 60 dní.

Relativity Space plánují vypustit první nosnou raketu typu Terran 1 ještě letos. Měla by mít výšku 35 metrů a měla by být schopná dopravit na nízkou oběžnou dráhu 1 250 kg nákladu. Zároveň v těchto dnech oznámili, že intenzivně připravují další evoluční stádium svých nosných raket. Jde o 66metrovou plně znovupoužitelnou raketu Terran R, která dostane na nízkou oběžnou dráhu více než 20 tun nákladu. Do vesmíru by měla vyrazit v roce 2024.

TIP: Vytisknout a na start: Relativity Space plánují 3D tištěné nosné rakety

Rakety Terran 1 a Terran R budou poháněny motory Aeon 1, respektive Aeon R, na kapalné palivo, kterým bude směs kyslíku s metanem. Motory budou kompletně 3D tištěné, tak jako prakticky celé rakety.

Představitelé Relativity Space zdůrazňují, že díky 3D tisku vyrábějí rakety se stokrát méně součástmi než konkurence. A vyrábějí je velmi rychle. Velmi důležité je, že společnosti věří zákazníci. V červnu 2020 měli předprodáno více startů na oběžnou dráhu než jakákoliv jiná soukromá společnost od doby SpaceX.