Nečekaná laskomina pro žraloky: Zpěvní ptáci v „mořských popelnicích“

Žraloci tygří mají pověst „popelnic světových moří“ – spolknou prakticky cokoli, od delfínů přes mořské želvy až po kusy pneumatik a kovů. Asi málokdo by ovšem předpokládal, že se v žaludku těchto dokonalých predátorů najdou v nezanedbatelném množství také zbytky těl zpěvných ptáků.

02.06.2021 - Zuzana Teličková

Na začátku nečekaného zjištění stál terénní výzkum týmu Marcuse Drymona z Mississippi State University, který pátral po složení potravy mladých žraloků tygřích (Galeocerdo cuvier). Biologové vylovili z moře celkem 105 nedospělých jedinců, jimž vypumpovali žaludek a následně je nezraněné vypustili zpět. Plných 41 žraloků mělo v trávicím traktu zbytky ptačích těl a Drymon a jeho tým předpokládali, že jde o mořské ptáky. Protože ale těla byla v takovém stádiu rozkladu, že nebylo možné běžnými metodami určit, o jaké druhy se jedná, zapojil se do výzkumu i Kevin Feldheim z Chicago's Field Museum. Ten podrobil analýze DNA ptačích těl a s překvapením zjistil, že nejde o zbytky těl racků nebo pelikánů, tedy mořských ptáků, ale na souši žijících druhů, jako jsou vrabci, datlové nebo hrdličky

TIP: Velké sousto pro žraloky: Obávaný predátor nepohrdne ani velrybí mršinou

Jak se ale mladí žraloci tygří k takovému úlovku dostali? Odpovědí je místo a čas, kdy výzkum probíhal. Všichni žraloci totiž byli odchyceni v Mexickém zálivu během období migrace. Mořští predátoři se zaměřili na ty ptáky, kteří během letu přes moře zeslábli a spadli do vody nebo je na hladinu srazila bouře. Za takových okolností jsou pro žraloky snadnější obětí než mořští ptáci, pro něž vodní hladina nepředstavuje vážnější problém.