Noční obloha v prosinci: Čeká nás superúplněk i dva měsíční zákryty

Prosincové nebe ozdobí superúplněk. K vidění budou i dva měsíční zákryty

Vžádné jiné části roku nezapadá Slunce tak brzy jako v prosinci. Těsně nad obzorem jej zastihneme již před čtvrtou hodinou odpolední. S pozorováním jiskřivých hvězd mihotajících se v chladném zimním vzduchu tak můžeme začít ještě před večeří. Pro jasné planety to však neplatí: Na noční obloze je nespatříme a musíme si na ně počkat až do ranních hodin.

Jako první se nad jihovýchodem objeví naoranžovělý Mars, po němž následuje i žlutobílý Jupiter. Na sklonku prosince se pak za rozbřesku, velmi nízko nad jihovýchodním horizontem, dočkáme i nevýrazného Merkuru

Hvězdy v zákrytu

Chybět samozřejmě nebude ani Měsíc, jenž dospěje 3. prosince do úplňku. Možná jste letos v dubnu a v listopadu sledovali, jak jeho kotouč zakryl hvězdu Aldebaran ze souhvězdí Býka. Bude-li hezky, můžete počet pozorovaných zákrytů ještě zdvojnásobit: V prosinci nás totiž čekají další dva podobné úkazy.

První se odehraje 8. prosince na noční obloze nízko nad východem. Stálicí, která se nám tentokrát skryje za Měsícem, bude nápadný Regulus ze souhvězdí Lva. Souputník Země se nad obzorem objeví krátce před desátou hodinou večerní a hvězdu spatříme těsně pod ním. Ve 22:23 SEČ vstoupí Regulus za dolní okraj měsíčního kotouče a ve 23:08 se opět vynoří zpoza jeho pravého horního okraje.

TIP: Měsíc jak jej neznáte: Nejlepší snímky rekordního superúplňku

Další zákryt zpestří samotný závěr roku, netradiční silvestrovské oslavy však nečekejte – naopak si budete muset přivstat. K úkazu totiž dojde 31. prosince na ranním nebi vysoko nad jihozápadem a hvězdou, která dočasně zmizí z oblohy, bude opět Aldebaran. Stane se tak ve 2:25 SEČ u levého středního okraje Měsíce, ale už ve 3:09 se stálice objeví u dolního okraje měsíčního disku. Dodejme, že pro pozorovatele napříč Českou republikou se mohou časové údaje začátku a konce zákrytu o pár minut lišit v závislosti na jejich zeměpisné poloze.

1. prosince7 h 26 min15 h 46 min
15. prosince7 h 41 min15 h 44 min
31. prosince7 h 47 min15 h 53 min

Po většinu listopadu se Slunce nachází ve znamení Střelce21. prosince 2017 v 17:27 SEČ vstupuje Slunce do znamení Kozoroha; nastává zimní slunovrat, začíná astronomická zima.

Úplněk3. prosince16 h 12 min6 h 34 min
Poslední čtvrt10. prosince00 h 00 min12 h 28 min
Nov18. prosince7 h 23 min16 h 21min
První čtvrt26. prosince12 h 01 min00 h 00 min

• Merkur – viditelný na konci prosince ránonízko nad jihovýchodem
  • Venuše – nepozorovatelná
  • Mars – viditelný ráno vysoko nad jihovýchodem
  • Jupiter – viditelný ráno nad jihovýchodem
  • Saturn – nepozorovatelný
  • Uran – viditelný v první polovině noci
  • Neptun – viditelný na večerním nebi

Zajímavé úkazy v prosinci 2017

• 2. listopadu – setkání Venuše a hvězdy Spica ze souhvězdí Panny na ranní obloze nízko nad jihovýchodem
  • 3. prosince – nejbližší úplněk v roce 2017, tzv. superúplněk
  • 8. prosince – setkání Měsíce a hvězdy Regulus ze souhvězdí Lva na noční obloze; zákryt Regula Měsícem velmi nízko nad východem (začátek zákrytu ve 22:23 SEČ, konec ve 23:08)
  • 13. až 15. prosince – setkání úzkého měsíčního srpku, Marsu, Jupitera a hvězdy Spica ze souhvězdí Panny na ranním nebi nad jihovýchodem
  • 14. prosince – maximum meteorického roje Geminid
  • 30. prosince – setkání Měsíce a hvězdy Aldebaran ze souhvězdí Býka na noční obloze, zákryt Aldebaranu Měsícem ráno 31. prosince vysoko nad jihozápadem (začátek zákrytu ve 2:25 SEČ, konec ve 3:09)

Všechny časové údaje jsou vztaženy k 50. rovnoběžce a středoevropskému poledníku a jsou uvedeny ve středoevropském čase (SEČ). Okamžiky východu či západu nebeských těles však nezávisí pouze na zeměpisných souřadnicích pozorovatele, ale také na úhlové výšce a členitosti obzoru.

Hvězdárna a planetárium Brno