Nový biočip vytváří elektrická pole a až třikrát urychluje hojení ran

Bioelektronický mikrokapalinový čip vytváří elektrická pole kolem chronických zranění, která urychlují pohyby buněk během procesu hojení

24.04.2023 - Stanislav Mihulka

Elektrické pole ovlivňuje pohyby buněk v lidském těle a může je navádět do určité oblasti, například když se kožní buňky pohybují k místu poranění. Lidské tělo vytváří elektrické pole přirozeně. Odborníci německé Freiburské univerzity se rozhodli vliv elektrického pole zesílit.

Navzdory pokrokům v medicíně máme stále potíže s léčením chronických poranění. „Chronická zranění představují ohromný problém, nejen v medicíně, ale i ve společnosti. Přitom bývá přehlížený“, upozornila Maria Asplundová, která vedla výzkumný tým. „Objevili jsme postup, s nímž je možné léčit rány až třikrát rychleji. Mohl by to být zásadní zvrat v léčbě diabetiků a obecně seniorů." Výsledky týmu Asplundové zveřejnil časopis Lab on a Chip.

Urychlování buněk

Badatelé vyvinuli pro účely experimentu bioelektronický mikrokapalinový čip a používali ho k růstu umělé kůže, tvořené keratinocyty. Jde o nejhojnější buňky kůže, které hrají zásadní roli při jejím hojení. Během experimentů porovnávali různé způsoby aplikace elektrických polí, která působila na jedné straně poranění anebo střídavě na obou stranách.

Asplundová s kolegy v experimentech pracovali se „zdravými“ lidskými keratinocyty a s keratinocyty, které byly poškozené jako při diabetu. Oba typy buněk se pohybovaly pod vlivem elektrického pole až třikrát rychleji, což urychlovalo celé hojení. Zároveň se ukázalo, že elektrická pole buňky nepoškozují.

TIP: Léčba poranění: Elektrické obvazy dokážou ničit rezistentní bakterie

S kolegy jsme pozorovali, že když použijeme keratinocyty podobné buňkám diabetiků, simulované poranění se hojí velice pomalu,popisuje Asplundová. „Stimulace elektrickými poli ale rychlost hojení zásadně zvýšila. Až do té míry, že se rychlost hojení s diabetickými keratinocyty prakticky vyrovnala rychlosti hojení se zdravými keratinocyty.