Léčba poranění: Elektrické obvazy dokážou ničit rezistentní bakterie

22.05.2019 - Stanislav Mihulka

Speciální elektrické obvazy by mohly uspět tam, kde běžná medicína selhává

<p>Elektrochemické obvazy by mohly chránit pacienty před rezistentními infekcemi</p>

Elektrochemické obvazy by mohly chránit pacienty před rezistentními infekcemi

Asi 80 procent všech bakteriálních infekcí mají na svědomí bakteriální biofilmy, slizké povlaky plné nebezpečných bakterií. Takové biofilmy často vznikají kolem poranění pacientů nebo třeba na implantátech a dalších medicínských zařízeních. Bakteriální biofilmy nikdy nebylo snadné odstranit, v dnešní době bakterií rezistentních vůči antibiotikům je to ale úkol téměř nadlidský.

Američtí vědci zavádějí novou metodu boje proti biofilmům rezistentních bakterií, která je založená na bezdrátových elektrických obvazech (WED, podle anglického „wireless electroceutical dressing“). Tyto obvazy nepotřebují vnější zdroj elektrického proudu. Elektřinu si vyrábějí samy pomocí elektrochemické reakce, která se spustí, když se obvazu dotkne tělní tekutina pacienta. Podle dřívějších výzkumů elektřina rovněž podporuje samotné hojení ran.

TIP: E-obvaz urychluje hojení ran pomocí elektrického pole

Experimenty ukazují, že elektřina z takového obvazu je pro lidské pacienty neškodná. Zároveň ale postačuje k tomu, aby rozrušila bakteriální biofilm, a také bránila samotnému jeho vzniku. Také se ukazuje, že díky elektřině jsou bakterie zranitelnější dalšími léky. Podle vědců je také velmi nepravděpodobné, že by si bakterie proti takovému obvazu vyvinuly rezistenci. V současnosti probíhají klinické testy bezdrátových elektrických obvazů na lidských pacientech s popáleninami.

Healthworld