Nový krevní test odhalí chronický únavový syndrom s 91% přesností

Chronický únavový syndrom je onemocnění, kterým trpí mnoho lidí na celém světě. Přesná příčina ani uspokojivá léčba tohoto onemocnění stále není známá. Situaci by ale mohl změnit nový krevní test, vyvinutý odborníky z Oxfordu.

20.09.2023 - Stanislav Mihulka

Chronický únavový syndrom (Benigní myalgická encefalomyelitida) je jednou z největších záhad moderní medicíny a je charakterizován dlouhotrvající těžkou únavou bez zjevné příčiny. Jeho diagnostika je velmi složitá. Odborníci například odhadují, že jen ve Spojených státech zůstává přes 90 % lidí postižených únavovým syndromem bez diagnózy a tím i mimo péči lékařů. S touto nepříznivou statistikou by mohl významně pomoci nový diagnostický test, který vyvíjejí odborníci z britského Oxfordu. Podle prvních výsledků nový test správě určí chronický únavový syndrom s 91% přesností.

Test jednojaderných buněk

Jiabao Xuová a její kolegové založili nový test na analýze vlastností takzvaných jednojaderných buňkách periferní krve (PBMC, podle anglického peripheral blood mononuclear cell). Jde o souhrnné označení krevních buněk, pro které je typické, že mají jedno jádro. Týká se to různých lymfocytů a také monocytů, tedy části bílých krvinek. Jak uvádí vědci ve studii, nedávno zveřejněné ve vědeckém časopisu Advanced Science, v rámci testu jsou tyto buňky analyzovány pomocí Ramanovy spektroskopie a umělé inteligence.

Badatelé navázali na předchozí výzkum, podle něhož u pacientů s chronickou únavnou dochází k omezení energetického metabolismu těchto buněk. Nový test prověřili na krevních vzorcích skupiny dobrovolníků, která zahrnovala 61 lidí s chronickou únavou, 21 lidí s roztroušenou sklerózou, která má podobné příznaky a pro kontrolu i 16 zdravých jedinců.

Vibrující molekuly

Diagnostický test sleduje vibrace molekul v jednotlivých buňkách. Jeho výstupem je spektrum odrážející hladiny metabolických látek při energetickém provozu buňky. Jde o podobný postup, jaký využívají například astronomové při analýze světelného spektra hvězd a vzdálených planet. Xuová a její kolegové zjistili, že s pomocí umělé inteligence lze nejen rozlišit pacienty s chronickou únavou od ostatních vzorků, ale i s 84% úspěšností určit, zda jde o mírnou, střední či závažnou chronickou únavu. Až doposud bylo přitom velmi složité rozpoznat, zda pacient trpí únavovým syndromem, fibromyalgií (revma měkkých tkání), chronickou lymskou boreliózou nebo například dlouhým covidem.

TIP: Nový důkaz: Chronický únavový syndrom je podle vědců projevem fyzické nemoci

Tvůrci nového testu věří, že by určení správné diagnózy mohlo pomoci velkému množství lidí, kteří trpí tímto nepříjemným dlouhodobým onemocněním. Úspěch testu by rovněž mohl nasměrovat vědce, kteří stále pátrají po příčinách a mechanismech chronického únavového syndromu k většímu porozumění této stále velmi záhadné chorobě.

Chronický únavový syndrom

Chronický únavový syndrom je onemocnění, kterým trpí mnoho lidí na celém světě. Toto množství je pro odborníky stále více znepokojující, zvláště proto, že příčina ani uspokojivá léčba stále není známa. CFS (chronic fatigue syndrome), též ME, jak je chronický únavový syndrom ve zkratkách nazýván, je komplexní a velmi vysilující onemocnění, které může začít akutní infekcí, například nachlazením, bolestí v krku apod. Je charakteristické rychlým nástupem s dlouhodobými komplikacemi v podobě různorodých příznaků, z nichž nejvýraznější je únava a celková vyčerpanost organismu.

Jak se chronický únavový syndrom projevuje?

• Bolest v krku
  • Zvýšená teplota
  • Bolestivé místní uzliny
  • Celková slabost svalů
  • Bolesti svalů
  • Bolesti hlavy
  • Dlouhotrvající únava po námaze (cvičení, fyzicky náročná práce a sex)
  • Poruchy spánku
  • Bolesti kloubů
  • Neuropsychologické potíže (zmatenost, zapomětlivost, nesoustředěnost a deprese)

Tyto příznaky bývají nejčastějšími průvodci této nemoci. Mezi tři základní fyzická kritéria patří obvyklé příznaky infekce, a to zánět jícnu, zvýšená teplota a hmatné či citlivé mízní uzliny.