Příprava na start: NASA na Marsu vytyčila „letiště“ pro vrtulník Ingenuity

Americký vrtulníkový dron Ingenuity je podle všeho připravený ke startu. NASA vytyčila na Marsu „letiště“ a zvolila místo startu, na které ho má v příštích dnech dopravit rover Perseverance

26.03.2021 - Stanislav Mihulka

Historický start vrtulového dronu Ingenuity, který bude prvním letem pozemského stroje na jiné planetě, je plánovaný na 8. dubna. Ingenuity se bude vznášet ve výšce asi 3 metry po dobu 30 sekund. Pokud vše dopadne podle plánu, budou následovat nejméně další čtyři lety.

Jak prohlásil Bob Balaram, vrchní inženýr projektu Ingenuity, každý krok během šestiletého vývoje a přípravy vrtulníku směřoval na doposud neznámé území v letectví. Podle Balarama teď ještě Ingenuity musí vydržet nehostinné prostředí Marsu bez ochrany roveru, které je drsné zejména během mrazivé marsovské noci.

Létání na Marsu

Létání na rudé planetě je velmi náročné i bez ohledu na teplotu. Mars sice nabízí výhodu zhruba třetinové gravitace oproti pozemské, ale jeho atmosféra je velmi řídká. Hustota marsovské atmosféry při povrchu planety dosahuje jen asi jednoho procenta pozemské. Vrtulník Ingenuity tedy musí být malý, lehký a musí mít silné rotory.

TIP: Ostře sledovaný vrtulník Ingenuity Mars Helicopter se hlásí z rudé planety

Ingenuity je nízkorozpočtová mise, takže při konstrukci zařízení bylo možné riskovat. Tvůrcům vrtulníku se díky tomu podařilo do Ingenuity zabudovat velmi výkonnou elektroniku. Použili běžně dostupné komponenty, které NASA obvykle neposílá do vesmíru, ale mají slušný výkon. Počítač Ingenuity je díky tomu asi 150× výkonnější než počítač roveru Perseverance. Doufejme, že to vrtulníku pomůže naplnit jeho historický úkol.