Proč malá psí plemena žijí déle než ta velká?

Vědci poprvé vysvětlili, proč menší plemena psů žijí déle než jejich větší kolegové.

03.10.2023 - Barbora Jelínková

V říši savců obecně platí přímá úměra, že větší tělo znamená delší život. Velryby, sloni, a koneckonců i člověk atakují hranici celého staletí, zatímco drobní hlodavci žijí nanejvýš několik let. V případě psů je tomu však právě naopak: Zatímco mastifové či dogy se málokdy dožijí více než deseti let, čivavy často těší svého majitele bezmála i dvakrát déle.

Tajemství věku

Australský molekulární biolog Jack Da Silva z Adelaidské univerzity shromáždil údaje o vývoji hmotnosti v průběhu života u 164 psích plemen a jejich pomocí popsal faktory ovlivňující dobu dožití. Hlavní roli hrají genetické mutace, které umožnily rozrůznění původního předka až do současných 360 plemen, avšak zároveň s sebou nesou riziko předčasného úmrtí.

Při šlechtění na větší tělesné proporce se preferují mutace vedoucí k rozměrnějšímu tělu i k rychlejšímu růstu v útlém věku. Uvedené změny stimulují proces dělení, ale také stárnutí buněk, přičemž rychlejší růst zároveň zvyšuje hrozbu nežádoucího nádorového bujení.

TIP: Údery života: Je délka života skutečně vyměřena počtem úderů srdce?

Přestože výsledky výzkumu mohou být pro majitele velkých psů znepokojivé, vědci předpokládají, že větší plemena si časem vyvinou geny, které jim v boji s rakovinou pomohou. „Většina ze zhruba 400 psích plemen, která dnes známe, vznikla teprve v posledních 200 letech. Větší plemena psů tak neměla dostatek času k vývoji obranných mechanismů v boji s rakovinou. Stále k tomu ale může dojít, i když patrně za cenu nižší reprodukce,“ tvrdí doktor da Silva.

Podle doktora da Silvy je tak pravděpodobné, že větší plemena psů budou mít v budoucnu méně štěňat, než je tomu dnes. Budou ale díky tomu žít déle.