Proč netopýři nepodlehnou smrtícím virům? Mají superimunitu!

26.02.2016 - Stanislav Mihulka

Netopýři přenášejí spoustu různých virů, včetně těch, co jsou pro nás smrtelně nebezpečné. Před onemocněním je ale chrání jejich superimunita

Postupně se ukazuje, že netopýři jsou významnými přenašeči virů. Přenášejí jich přes 100 druhů, včetně velmi nebezpečných virů, jako jsou například ebola, hendra nebo MERS. Jak je ale možné, že netopýři obvykle neonemocní?

Nedávné závažné epidemie viróz ukazují, že vyvíjet vakcíny nebo léky proti virům pro lidi je nesmírně obtížné, žádá si to čas, a stojí to opravdu hodně peněz. Proto by stálo za to posvítit si na přenašeče těchto virů, což jsou překvapivě často právě netopýři.

Australští vědci zjistili, že netopýry chrání před viry jejich výkonná imunita. Lidé a mnozí další savci mají 13 proteinů zvaných interferon alfa, které buňky imunity vytvářejí při virové infekci. Netopýři mají jenom tři tyto proteiny, za to je ale produkují ve svých tkáních neustále a intenzivně.

• Zdroj textu: IFL Science, CSIRO, Conservation
  • Zdroj fotografií: James Niland / Wikimedia Commons

Vizualizace zachycuje první známou mezihvězdnou planetku `Oumuamua. Získaná měření naznačují, že `Oumuamua je nejspíš husté, pravděpodobně kamenné nebo dokonce kovové 400 metrů dlouhé těleso, jeho povrch má temně červenou barvu a není pokryt ledem.

Pennsylvania Avenue, Washington (1900 a 2013)

Snímek z prosince 1969 zachycuje Mansona během eskorty k předběžnému slyšení u soudu.

Po elektrických automobilech přicházejí na řadu elektrické náklaďáky

Obsluha 40mm kanonu Bofors vyhlíží v létě 1944 v Normandii letouny nepřítele

Vlky, kteří dřív ohrožovali dobytek, lovci v Yellowstonském parku zcela vyhubili – načež došlo k výrazným výkyvům v ekosystému.