Průlomový objev: Běžný lék na revma zpomaluje rozvoj diabetu 1. typu

Diabetes 1. typu je autoimunitní onemocnění, které postupně ničí ve slinivce buňky produkující inzulín. Klinické testy potvrzují, že lék na revmatoidní artritidu tyto buňky chrání

10.12.2023 - Stanislav Mihulka

Diabetes 1. typu je vlastně autoimunitní onemocnění. Objeví se, když imunitní systém pacienta útočí na specializované buňky slinivky břišní, které vyrábějí pro tělo inzulin. S rozvojem onemocnění se počet buněk produkujících inzulín neustále snižuje. Kdyby se povedlo postup diabetu 1. typu zpomalit, znamenalo by to velkou pomoc pro pacienty.

Teď se taková léčba rýsuje. Využívá baricitinib (u nás dostupný pod obchodním názvem Olumiant), což je běžně používaný prostředek pro léčbu revmatoidní artritidy a alopecie. Ukázalo se totiž, že užívání tabletek s tímto lékem zpomaluje postup diabetu 1. typu u pacientů, jimž byla tato choroba v nedávné době diagnostikovaná.

Jak zpomalit diabetes?

Výzkumný tým, který vedli odborníci australského Institutu svatého Vincenta pro lékařský výzkum v Melbourne (SVI), nedávno uskutečnil první klinické testy s baricitinibem u diabetiků. Jak uvádí studie, v těchto dnech zveřejněná vědeckým časopisem New England Journal of Medicine, baricitinib opravdu u pacientů s čerstvě diagnostikovaným diabetem 1. typu chrání stále fungující „inzulínové“ buňky a zpomaluje postup choroby.

V době, kdy je u pacienta diagnostikován diabetes 1. typu, má ještě obvykle ve slinivce stále velké množství buněk produkujících inzulín,vysvětluje Tom Kay ze SVI. „Naše klinické testy ukázaly, že baricitinib dokáže bezpečně a účinně tyto buňky chránit před vlastním imunitním systémem a tím zpomalit rozvoj diabetu 1. typu.

TIP: Hybridní „restart“ imunitního systému si poradil s diabetem u laboratorních myší

Až doposud byli pacienti s diabetem 1. typu odkázáni na aplikaci inzulínu v různých podobách,“ pokračuje Kay. „Naše klinické testy potvrzují, že když se začne s vhodnou léčbou ihned po diagnostikování nemoci, je možné zmírňovat její projevy. Pacienti léčení baricitinibem potřebovali mnohem méně inzulínu.