Psychedelika zlepšují psychické zdraví veteránů speciálních jednotek

Psychedelika zlepšují duševní zdraví a kognitivní schopnosti veteránů speciálních jednotek. Ukázal to pozoruhodný experiment vědců z Ohijské státní univerzity

09.10.2023 - Stanislav Mihulka

Příslušníci speciálních jednotek patří k elitním složkám armády a policie. Očekává se, že příslušníci těchto jednotek jsou mimořádně odolní nejen fyzicky, ale i psychicky. Vzhledem k povaze jejich výcviku bývají členové speciálních jednotek častěji nasazováni v náročnějších a nebezpečnějších misích a častěji u nich dochází k ke zraněním, včetně poranění hlavy.

V důsledku toho veteráni speciálních jednotek často trpí celou škálou psychologických i neurologických poruch, včetně úzkostí, depresí, posttraumatické stresové poruchy nebo sebevražedných myšlenek či přímo sebevražedného jednání.

Psychedelický koktejl

Badatelé Ohijské státní univerzity, které vedl Alan Davis, nedávno speciálně pro tyto veterány vyvinuli pozoruhodnou terapii zahrnující aplikaci hned dvou různých psychedelických látek současně. Léčba zahrnovala podání hydrochloridu ibogainu, což je silný halucinogen pocházející ze západoafrického keře iboga (Tabernanthe iboga) a látky 5-Me-O-DMT, halucinogenu, který vylučuje ze své kůže ropucha coloradská (Incilius alvarius).

Vědci uspořádali experiment s 86 americkými veterány speciálních jednotek, kteří se léčí s různými psychickými obtížemi a naprostá většina z nich utrpěla při své práci závažné poranění hlavy. Každý z účastníků dostal jednu orální dávku ibogainu a další den inhaloval nejméně tři dávky 5-Me-O-DMT, vždy celkem 50 mg. Součástí experimentu byla i sezení s odborníky, před i po užití psychedelických látek.

Celkově zaznamenali účastníci experimentu významné zlepšení symptomů posttraumatické stresové poruchy, deprese, úzkosti, nespavosti a návalů hněvu a významné zvýšení spokojenosti s vlastním životem. Jak věci shrnují ve studii zveřejněné v odborném časopisu American Journal of Drug and Alcohol Abuse, pozitivní dopady léčby účastníci pociťovali i po šesti měsících.

TIP: Syntetická verze halucinogenní látky tropického keře by mohla léčit závislosti a deprese

Nečekaným, ale nikoliv nevítaným dopadem bylo výrazné zvýšení kognitivních funkcí účastníků experimentu, což překvapilo samotné vědce. Další výzkum by měl ukázat, zda tento efekt souvisí s pozitivními změnami v oblasti psychického zdraví, nebo zda jej mají na svědomí účinky psychoaktivních látek na mozek pacientů. Výsledky výzkumu podle vědců jednoznačně ukazují, že použití psychedelik má smysl i u tak komplikovaných pacientů, jako jsou veteráni speciálních jednotek.