Syntetická verze halucinogenní látky tropického keře by mohla léčit závislosti a deprese

13.12.2020 - Stanislav Mihulka

<p>Ibogain je alkaloid s halucinogenními účinky přirozeně se vyskytující například v rostlině známé jako <strong>iboga</strong> – tropického keře z pralesů Západní Afriky.</p>

Ibogain je alkaloid s halucinogenními účinky přirozeně se vyskytující například v rostlině známé jako iboga – tropického keře z pralesů Západní Afriky.

Stále častěji se ukazuje, že nejrůznější psychedelické látky mohou účinně přispět k léčbě celé řady duševních poruch, problémů či závislostí. Problém je ovšem v tom, že užívání takových látek může být pro člověka velmi náročné a může zanechávat dlouhodobé stopy na psychice.

Z toho důvodu se vědci snaží vyvíjet molekuly, které jsou psychedelickým látkám podobné – mají podobné účinky na psychiku, ale zároveň jsou u nich potlačené halucinogenní projevy. Badatelský tým, který vedl David Olson z Kalifornské univerzity, uspěl s vývojem látky, která je podobná ibogainu.

Starý známý z Afriky

Ibogain je indolový alkaloid, který se vyskytuje v keři iboga (Tabernanthe iboga) z pralesů západní Afriky a v řadě dalších druhů rostlin. Ve své domovině se používá především k rituálním účelům. V menším množství má stimulující účinky. Ve vyšších dávkách vyvolává hluboké a náročné psychedelické stavy, které jsou ovšem často spojené se smutkem či strachem. U mnoha lidí se též projevuje nevolnost a podobné stavy. Celkově lze halucinogenní zážitek s ibogainem jen stěží označit za příjemný či relaxační.

TIP: Halucinogenní ketamin dokáže účinně léčit devastující migrény

Zároveň se ale již v šedesátých letech zjistilo, že ibogain je jednou z mála látek, která dokáže účinně přerušit závislost na heroinu i další silné závislosti. Tento účinek má i nová syntetická molekula Olsonova týmu, zvaná tabernanthalog (TBG). Není halucinogenní, její syntéza je jednodušší než u ibogainu, podporuje růst a spojování nervových buněk a v pokusech na zvířatech zabírá proti závislostem i proti depresi.