Úspěch tradiční medicíny: Asijská ošarka chrání před obezitou

Asijská tropická rostlina, hojně využívaná v tradiční medicíně, vykazuje zajímavé účinky v redukci tuků. Potvrzují to experimenty na myších

07.08.2023 - Stanislav Mihulka

Ošarky (rod Mallotus) jsou dřeviny především asijských tropů a subtropů z čeledi pryšcovitých. Na první pohled nezaujmou atraktivním vzhledem a nepěstují se na okrasu. Přesto jsou populární, především jako zdroj měkkého dřeva a rozmanitých obsahových látek, od ceněného červeného barviva až po množství biologicky aktivních sloučenin.

Odborníci japonské Ósacké metropolitní univerzity zaměřili pozornost na ošarku Mallotus peltatus (též Mallotus furetianus), která roste na velkém území zahrnujícím čínskou ostrovní provincii Chaj-nan, části Indie a Papuu-Novou Guineu. Tato tropická rostlina je již dlouhou dobu součástí tradiční asijské medicíny, kde se používá například při léčbě cholecystitidy, tedy zánětu žlučníku. Dřívější výzkum potvrdil, že rostlina obsahuje medicínsky přínosné látky.

Ošarka a tučná strava

Japonský tým uspořádal sérii experimentů, v nichž laboratorní myši dostávaly různé typy stravy a v některých případech extrakt ze zmíněné ošarky. Badatelé sledovali, jak extrakt z ošarky ovlivní růst myší. Výsledky výzkumu nedávno zveřejnil odborný časopis Food and Science Nutrition.

Vědci zjistili, že myši, které dostávaly tučnou stravu a zároveň extrakt z ošarky, přibraly za týden tři gramy. V porovnání s tím myši na tučné stravě, které ale nedostávaly ošarku, přibraly za týden šest gramů. Rovněž vyšlo najevo, že se u myší krmených ošarkou vytvářely tukové buňky, čili adipocyty, které byly menší než adipocyty u myší bez ošarky.

TIP: Extrakt z houby korálovce zlepšuje růst nervů a fungování paměti

Naše výzkumná skupina se věnuje hledání doplňkových potravin, které účinkují proti rozvoji obezity. Pokud by se takové doplňky staly součástí běžné stravy, mohly by přispět ke zdraví a kondici lidí,vysvětluje vedoucí výzkumu Akiko Kojimová. „Výsledky našeho výzkumu potvrzují, že extrakt z ošarky působí proti obezitě, a také ukazují potenciál této rostliny jako nového potravinového doplňku.