Extrakt z houby korálovce zlepšuje růst nervů a fungování paměti

Velevzácná houba z listnatých lesů obsahuje cenné látky, které příznivě působí na nervové buňky.

22.02.2023 - Stanislav Mihulka

Mohutný korálovec ježatý (Hericium erinaceus) je vzácná ježatá houba rostoucí na podzim na dřevu listnáčů, především buků a dubů. Plně vyvinutý ježovec připomíná lví hřívu, čemuž odpovídá i jeho anglické jméno Lion's mane mushroom. Roste i v České republice, především v chráněných územích Křivoklátska, v Českém krasu a na dalších místech. Jde o druh zachovalých podhorských bukových a dubových lesů a setkání s ním je opravdu zážitek.

Korálovec je jedlá a dokonce chutná houba. V přírodě se sbírá jen výjimečně a v některých zemích je chráněný. Ve východní Asii se často pěstuje jako kulturní plodina a své využití nachází i v tradiční medicíně, což upoutalo pozornost odborníků. Dřívější výzkum odhalil, že extrakt z korálovce může snižovat riziko vzniku deprese a poškození způsobená Alzheimerovou chorobou.

Inspirace tradiční medicínou

Frédéric Meunier z výzkumného ústavu Queensland Brain Institute a jeho spolupracovníci zjistili, že látky z korálovce podporují růst nervů i fungování paměti. „Extrakty z této houby se používají v tradiční medicíně asijských zemí dlouhá staletí. S kolegy jsme proto chtěli ověřit, jak látky z korálovce působí na mozkové buňky,“ uvádí profesor Meunier. Jejich výzkum zveřejnil odborný časopis Journal of Neurochemistry.

Meunierův tým izoloval z korálovce N-de-phenylethyl isohericerin a jeho hydrofobní derivát hericen A. Následně pak tyto látky aplikovali na laboratorní kultury mozkových buněk neuronů z embryí potkanů. Experimenty potvrdily, že látky z korálovce i ve velmi malém množství podstatně zesilují růst výběžků nervových buněk  axonů.

TIP: Tradiční čínská medicína: Tisícileté kořeny čínské medicíny sahají jen 70 let nazpět

Pokusy na laboratorních myších zase ukázaly, že látky z korálovce významně podporují fungování paměti. Badatelé si pochvalují, že jejich výzkum osvětluje dávné tradice východní medicíny a zároveň je vysoce aktuální. Látky z korálovce by mohly přispět k léčbě či prevenci u velkého množství seniorů, kteří jsou ohroženi neurodegenerativními chorobami a podobnými problémy stáří.