Vesmírný supermix: Systém ARP 299 je prošpikovaný vysoce zářivými zdroji

27.06.2017 - Martin Reichman

ARP 299 - Systém ARP 299 je doslova prošpikován vysoce zářivými zdroji. Astronomové jich zde napočítali hned 25.

V rozpínajícím se vesmíru jsou vzájemné kolize mezi galaxiemi poměrně běžné. Pohled do nitra systému ARP 299 ale odhaluje vesmírný supermix.

Systém ARP 299 se nachází v souhvězdí Velké medvědice, asi 140 milionů světelných let od Země. Jeho součástí jsou dvě galaxie – IC 694 a NGC 3690, které jsou ve stadiu slučování. Tento hvězdný mix ale není jedinou ingrediencí v tomto vesmírném mixu.

Nová data z rentgenové observatoře Chandra odhalila, že systém ARP 299 je doslova prošpikován vysoce zářivými zdroji. Astronomové jich zde napočítali hned 25, přičemž 14 z nich svým výkonem patří mezi tzv. ultrasvítivé rentgenové zdroje, označované jako ULX (ultraluminous X-ray sources).

Většina galaxií se přitom může pochlubit maximálně jedním ULX zdrojem a například v Mléčné dráze nebyl ULX objeven žádný. Předpokládá se, že ULX jsou kombinací hvězdy a neutronové hvězdy, nebo černé díry.

• Zdroj textu: chandra.harvard.edu
  • Zdroj fotografií: NASA, CXC, NuSTAR, STScI, Univ. of Crete

Některé kočky preferují pravou, některé levou

Zimní idyla na okraji Zemské brány

Vlevo normální mozek, vpravo mozek s pokročilou boxerskou demencí.

Nejbližší přiblížení k Uranu nastalo 24. ledna 1986, kdy se sonda nacházela 81 500 km nad horní vrstvou Uranovy atmosféry. Během průletu kolem planety sonda objevila 10 dříve neznámých měsíců. Během průletu sonda odeslala k Zemi okolo 8 000 fotografií.

Robotický zaměstnanec Fabio dostal padáka