Život pod dvěma slunci: Planety ve dvojhvězdných systémech mohou být obyvatelné

Planety obíhající okolo dvojice hvězd by mohly být teoreticky obyvatelné. Ukázala to rozsáhlá počítačová simulace amerických astrofyziků

30.01.2023 - Stanislav Mihulka

Planetám, které obíhají zároveň kolem dvou hvězd, se říká cirkumbinární nebo také Tatooine světy, podle nejslavnější planety tohoto typu ze světa Hvězdných válek. Proti obyčejným planetám s jedním sluncem je pro takové planety mnohem komplikovanější udržet stabilní oběžnou dráhu. Řada z těchto planet se na orbitě z části opéká a z části mrzne, zatímco po zbytek oběhu na nich mohou panovat relativně přívětivé podmínky.

Dvojhvězdy jsou ve vesmíru častější než solitérní stálice a úplnou výjimkou nejsou ani dvojhvězdné systémy, u kterých se vyskytují planety. Vědce proto velmi zajímá, zda by na světech se dvěma slunci mohl prosperovat život pozemského typu. Nedávno se touto otázkou zabývala Mariah MacDonaldová s Michaelem Pedowitzem z americké College of New Jersey.

Život pod dvěma slunci

Badatelé prostudovali tisíce možných kombinací velikostí hvězd v dvojhvězdných systémech a vzdáleností exoplanet od nich. Jejich výsledky, které nedávno prezentovali na 241. výročním zasedání Americké astronomické společnosti, ukázaly, že většina exoplanet takových systémů zřejmě není obyvatelných. Mnohé ze simulovaných planet byly buď příliš horké, nebo příliš mrazivé, případně se na nich během oběhu kolem dvojhvězdy dramaticky střídaly teploty. Takové prostředí prakticky vylučuje existenci života pozemského typu a existence nějaké formy života je představitelná snad jen hluboko pod povrchem planety.

Úplně vyloučené to ale není – přibližně 15 procent simulovaných planet typu Tatooine se stabilní oběžnou dráhou mělo teplotu na povrchu v obyvatelném rozmezí, minimálně 80 procent doby oběhu kolem dvojhvězdy. To by se mohlo zdát jako příliš benevolentní hranice pro obyvatelné světy, vědci ve svých simulacích ale nezvažovali vliv oceánů a atmosfér, které působí jako významně stabilizující prvek klimatu planety.

TIP: Astronomové objevili planetu u hmotné dvojhvězdy: Její hmotnost odpovídá desetinásobku Jupiteru

Badatelé zjistili, že obyvatelné cirkumbinární planety se nejčastěji nacházejí relativně blízko svým hvězdám, jen vzácně ale jde o planety u navzájem podobných hvězd. Větší šance na obyvatelný svět mají dvojhvězdy, z nichž jedna je mnohem větší a mnohem více zářivá než její společnice.