Bylinné přípravky na hubnutí podle nového rozsáhlého výzkumu nefungují

Australská studie ukázala, že medikamenty na hubnutí, které se vyrábějí z celých rostlin či jejich částí, nemají na tělesnou hmotnost prakticky žádný vliv

19.02.2020 - Stanislav Mihulka

Obezita a nadváha jsou epidemií dnešní doby. Ruku v ruce s rostoucím počtem lidí s nadváhou roste i trh s přípravky na hubnutí. Nejefektivnějším (ale zároveň nejméně pohodlným) způsobem boje proti nadbytečné tělesné hmotnosti je pravidelné cvičení a změna stravovacích návyků. Účinné jsou i farmakologické přípravky případně chirurgická řešení. Jak je to ale s rostlinnými doplňky? Jsou skutečně účinné, nebo jde jen o miliardový byznys s pochybnými výsledky? Na tuto otázku hledali odpověď vědci z australské University of Sydney, kteří prozkoumali účinnost bylinných přípravků na hubnutí.

Zelený byznys

Vědci ověřili výsledky více než 50 dřívějších vědeckých studií, uskutečněných během posledních 20 let, které spolehlivým způsobem, tedy s využitím placeba v experimentu, hodnotily vliv užívání bylinných doplňků na hubnutí. Výsledky jsou jednoznačné. U žádného z testovaných rostlinných přípravků se nepodařilo prokázat účinnost v podpoře hubnutí. Podle vedoucího celého projektu Dr. Nicka Fullera, jsou bylinné přípravky na hubnutí jen vyhozené peníze.

Rostlinné léčivé přípravky nebo rostlinné doplňky stravy, existují v různých formách, včetně tablet, prášku nebo nápojů. Mezi běžné bylinné doplňky používané pro hubnutí patří zelený čaj, přípravky s obsahem garcinie kambodžské, fazolí a afrického manga. Zmíněná studie australských vědců ale nezohledňuje účinky vícesložkových preparátů a přípravků vyrobených z rostlinných olejů. Na ty se hodlá zaměřit v další části výzkumu.

TIP: Boj s obezitou: Naší tajnou zbraní by se mohla stát káva

Autoři studie dále doporučují cílenější a důslednější kontrolu rostlinných preparátů. Na rozdíl od klasických léčiv totiž úřady nevyžadují u těchto produktů před jejich uvedením na trh klinické testy účinnosti. Mezi lety 1996 a 2006 tak bylo do australského registru terapeutických výrobků zapsáno zhruba 1 000 doplňků stravy určených na hubnutí bez vyhodnocení jejich účinnosti.