Centrum Mléčné dráhy v minulosti prošlo explozivní érou supernov

Před miliardou let se v centru naší Galaxie odehrál velkolepý galaktický ohňostroj

18.12.2019 - Stanislav Mihulka

Astronomové pozorují každým rokem celou řadu supernov. Jsou to ale všechno exploze ve velmi vzdálených galaxiích. V Mléčné dráze jsme supernovu neviděli už velice dlouho, protože k nim v dnešní době dochází jen vzácně. Jak ale ukázal nedávný výzkum, nebylo tomu tak vždy.

Francisco Nogueras-Lara z německého Max Planck Institute for Astronomy a jeho spolupracovníci zjistili, že centrum Mléčné dráhy asi před jednou miliardou let prošlo divokou érou intenzivního tvoření hvězd, která byla spojená s početnými explozemi supernov. Můžeme jen litovat, že k tomu nedochází v dnešní době. S trochou nadsázky to muselo jako galaktický ohňostroj, který trval možná 100 milionů let.

Galaktický ohňostroj

Během tohoto bouřlivého období vzniklo v oblasti centra Galaxie tolik hvězd, kolik se dnes za stejnou dobu zrodí v celé Galaxii. Většina z těchto hvězd je stále mezi námi. Jen ty největší a nejvíce zářivé z nich již ukončily svůj život explozí supernovy, kterých bylo možná několik set tisíc. Ve zbytku Mléčné dráhy se takový ohňostroj nekonal. Éra supernov prý také stojí za tím, že naše Galaxie není jednoduchá spirální galaxie, ale spirální galaxie s příčkou.

TIP: Napomáhají růstu supermasivních černých děr exploze supernov?

Badatelé vyčetli bouřlivou minulost z nového snímku centra Mléčné dráhy s ohromujícím rozlišením: Snímek pořídilo zařízení HAWK-I, které je nainstalované na soustavě teleskopů Very Large Telescope Evropské jižní observatoře ESO v chilské poušti Atacama. Vědci zároveň došli k závěru, že naše supermasivní černá díra získala většinu své hmoty asi před 8 miliardami let.

ESO/Nogueras-Lara et al.