Napomáhají růstu supermasivních černých děr exploze supernov?

21.10.2016 - Stanislav Mihulka

Jsou gigantické černé díry v nitru galaxií osudově spojeny se supernovami?

Supernova u superdíry -<p>Exploze supernovy v blízkosti supermasivní černé díry</p>
Supernova u superdíry -

Exploze supernovy v blízkosti supermasivní černé díry

Pokud víme, v centru prakticky každé galaxie ve vesmíru se nachází supermasivní černá díra. Přesto ale stále není jasné, jak tyto obludy mohly narůst do hmotnosti milionů až miliard Sluncí. Tým japonských badatelů se domnívá, že by za tajemným růstem supermasivních černých děr mohly být dramatické exploze nedalekých supernov.

Osudové spojení

Prozkoumali blízké okolí supermasivních černých děr v mnoha různých galaxiích a zjistili, že růst těchto hvězdných monster úzce souvisí s explozemi supernov v hustém disku plynu, který obklopuje supermasivní černou díru do vzdálenosti pár set světelných let.

TIP: Supermasivní černá díra uvnitř galaxie požírá hvězdy jako na běžícím pásu

Disky plynu kolem galaktických černých děr bývají plné hvězd, které tam často úžasným tempem vznikají a rovněž zanikají. Když se v takovém disku odpálí supernova, její exploze rozproudí toky plynu v disku, který pak tryská do chřtánu supermasivní černé díry. Díky takové pomoci by pak supermasivní černé díry mohly růst až do dnešních monstrózních velikostí.

IFL Science, Astrophysical Journal