Co zabilo dinosaury? Pád meteoritu a masivní vulkanismus zároveň

05.07.2016 - Stanislav Mihulka

Jaký je recept na masové vymírání? Extrémně intenzivní a dlouhodobé soptění, a pak rázný úder desetikilometrového meteoritu

Jen málokterá záhada paleontologie je mezi lidmi tak populární. Co zabilo velké dinosaury a spoustu dalších organismů na konci křídy, před zhruba 66 miliony let?

Vědci se poslední dobou přetahují o to, jestli je má na svědomí pád asi desetikilometrového meteoritu, který zasáhl oblast dnešního Chicxulubu na Yucatánu anebo zda to bylo soptění ohromného rozsahu po dlouhé tisíce let, jehož pozůstatkem jsou monumentální vrstvy hornin v indickém Dekkánu a širokém okolí.

TIP: Dinosauři byli ztraceni dlouho předtím, než je zlikvidoval slavný meteorit

Podle nejnovější studie by tento spor měl skončit remízou. Za masové vymírání na konci křídy může vulkanismus v Dekkánu, který vyvolal dlouhodobý tlak na prostředí celé planety, a současně i dopad meteoritu v Chicxulubu, který pak jako náhlý úder smetl dlouhodobě nalomené ekosystémy. Když se sešly dvě takové katastrofy najednou, pro velké dinosaury a tři čtvrtiny všech tehdejších druhů nebylo úniku.

IFL Science, Nature Communications