Dnešek je Dnem ženského orgasmu: K čemu vlastně ženám orgasmus slouží?

08.08.2020 - Martin Reichman

Na rozdíl od mužského orgasmu nemá ženský orgasmus žádný praktický důvod. K čemu tedy vlastně ženám je?

<p>Ženské a mužské mozky se v průběhu orgasmu chovají téměř stejně. Skenování mozků pomocí pozitronové emisní tomografie (PET) a magnetické resonance (MR) ukázalo, že rozsáhlé oblasti mozkové kůry během orgasmu dočasně utlumí svou aktivitu.</p>

Ženy mohou mít orgasmus stejně jako muži. Zatímco mužský orgasmus má jasný evoluční smysl, účel ženského orgasmu zůstává i po letech bádání do značné míry záhadou. V současnosti převažuje názor, že orgasmus žen je něco jako bradavky u mužů. Ženy bradavky potřebují ke kojení a muži je mají prostě proto, že patříme ke stejnému druhu. S orgasmem by to mohlo být podobné.

Evoluční zbytečnost

Podle Patricie Brennanové, evoluční bioložky z Mount Holyoke College v Massachusetts, je ale přinejmenším zvláštní, aby lidské tělo věnovalo tak velké množství energie něčemu, co nemá žádný praktický význam. Ženský orgasmus může trvat déle než ten mužský a ženy jej (na rozdíl od většiny mužů) mohou prožívat opakovaně. To vše ale stojí tělo velké množství energie. Navíc se nezdá, že by tato „zbytečnost“ byla v rámci evoluce v čase umenšována.

Některé vědecké studie se přiklánějí k možnosti, že ženský orgasmus v minulosti fungoval jinak a mohl být (podobně jako u některých zvířat) podmínkou početí. Podle vědců z Yaleovy univerzity v minulosti sloužil jako spouštěč ovulace. Během ženského orgasmu se do těla vyplavuje velké množství oxytocinu a prolaktinu – hormonů, které jsou úzce spjaty s těhotenstvím. Podobné mechanismy u samic jiných druhů savců spouští ovulaci.

Starší studie vědců z University of Manchester naznačila, že ženský orgasmus vytváří lepší podmínky pro početí. Studie ale mapovala pouze omezený počet dobrovolníků a mezi vědci tak není považována za příliš průkaznou.

Orgasmus jako sociální tmel

Podle evoluční bioložky Kimberly Russellové ale nemusí ženský orgasmus souviset s reprodukcí a mohl původně sloužit úplně jinému účelu. „Z čistě reprodukčního hlediska nemusí být sex příjemný, i násilný a nepříjemný sex může vést ke zplození potomka. Není proto důvod, aby ženský orgasmus nutně souvisel s reprodukcí,“ tvrdí Russellová. K čemu tedy ale je?

TIP: Nový výzkum: Marihuana má pozitivní vliv na kvalitu ženského orgasmu

Podle Russellové hrál a hraje sex důležitou roli hlavně ve společenských vztazích. Naši předkové, kteří se oddávali sexu, mohli tvořit soudržnější společenství, lépe urovnávali konflikty a upevňovali svou sociální síť. Ženské orgasmy tak podle ní mohly sloužit jako jakési společenské lepidlo. Ženy, které dosahovaly orgasmu, byly svolnější k dalšímu sexu, což nepochybně motivovalo a ovlivňovalo chování mužů ve skupině.

ScienceDirect, Journal of Experimental Zoology, Medical News Today, Live Science