Haló, je tam někdo? Vědci hledají stopy života na exoplanetě systému Wolf 1061

Mohl by na superzemi u blízkého červeného trpaslíka být život?

25.01.2017 - Stanislav Mihulka

Jen máloco nás zajímá více než to, zda existuje život i jinde ve vesmíru. Teď už víme, že alespoň teoreticky obyvatelných planet je ve vesmíru více než dost. Stephen Kane ze Sanfranciské státní univerzity a jeho spolupracovníci pátrají po životě v planetárním systému Wolf 1061 ze souhvězdí Hadonoše. Tento systém tvoří červený trpaslík spektrální třídy M, kolem něhož obíhají minimálně tři exoplanety, přičemž všechny tři jsou pravděpodobně kamenné jako naše Země.

Odborníky na systému Wolf 1061 přitahuje, že je velmi blízko, jen 13,8 světelných let od Země, a že jedna z jeho planet – Wolf 1061c, superzemě o hmotnosti minimálně 4,25 Zemí, obíhá hvězdu uvnitř obyvatelné zóny.

Superzemě s chaotickým podnebím

Dotyčná exoplaneta se nachází poblíž vnitřního okraje obyvatelné zóny, podobně jako naše Venuše. Znamená to, že tam panují podobně pekelné podmínky? Kane a jeho tým zjistili, že exoplaneta Wolf 1061c velmi rychle mění svou oběžnou dráhu, takže může mít hodně chaotické podnebí.

TIP: U červeného trpaslíka TRAPPIST-1 obíhají dvě kamenné planety s atmosférou

Na odpověď zda je na Wolf 1061c možný život našeho typu, si budeme muset počkat. Přinést by ji mohly nové teleskopy, například vesmírný dalekohled Jamese Webba, s jejichž pomocí bude možné detekovat jednotlivé složky atmosféry exoplanet nebo i pozorovat jejich povrch.

San Francisco State University