Astronomové objevili vzácnou supernovu, která zřejmě prošla dvojitou explozí

Loňská supernova SN 2022joj zřejmě patří mezi mimořádně vzácné úkazy dvojité exploze supernovy.

06.09.2023 - Stanislav Mihulka

Všechny supernovy představují explozi hvězdy. Konkrétní parametry vybuchujících hvězd i výsledné exploze se ovšem mohou lišit. Supernovy Ia se rodí v těsných dvojhvězdných systémech, kde již jedna ze stálic prošla svým vývojem a stala se bílým trpaslíkem. Jakmile se začne nafukovat i druhá hvězda, odtéká z ní přes librační bod materiál na trpaslíka, který tak svého souputníka okrádá a tloustne. Jeho hmotnost roste až k tzv. Chandrasekharově mezi (přibližně 1,4 hmotnosti Slunce), teplota v jádru pod tíhou odcizené hmoty narůstá. Jakmile dosáhne odpovídající hranice, zažehne se termojaderná reakce uhlíku a rozmetá hvězdu do okolí – pozorovatelným výsledkem je exploze supernovy. I tyto svérázné supernovy ale mají své vlastní zvláštnosti.

Astronomka Estefania Padilla Gonzalezová z Kalifornské univerzity v Santa Barbaře a Observatoře Las Cumbres s týmem kolegů prozkoumala loňskou supernovu, která nese označení SN 2022joj. Jak Gonzalezová uvádí v nové studii, která zatím neprošla recenzním řízením, tahle zvláštní supernova typu Ia zřejmě vybuchla dvojitou explozí.

Dvojitá supernova

Takové exploze vědci sice již v minulosti zaznamenali (v roce 2014 například vědci pozorovali dvojitou explozi supernovy s označením DES14X3taz), jde ale o velmi vzácné úkazy. Dotyčný bílý trpaslík v těchto případech exploduje předčasně, tedy dříve, než nashromáždí hmotu potřebnou pro překročení Chandrasekharovy meze. Taková supernova je pak méně jasná, než exploze supernov obvykle bývají.

Pro astronomy je významným vodítkem neobvyklá křivka záření supernovy, která obsahuje maximum červeného světla několik dní před vlastní explozí. Právě proto se Gonzalezová domnívá, že SN 2022joj byla dvojitou supernovou. Podle vědkyně šlo o bílého trpaslíka s hmotností zhruba odpovídající Slunci, který měl, na rozdíl od většiny bílých trpaslíků, vnější atmosféru z helia. Nejprve došlo k explozi této vrstvy, čímž vznikla mohutná rázová vlna, která odpálila „podměrečnou“ supernovu celého bílého trpaslíka.

TIP: Astronomové objevili hvězdu, která se explodovala jako zvláštní supernova

Badatelé přiznávají, že si nejsou scénářem s dvojitou supernovou stoprocentně jistí. Zmíněné maximum červeného záření před vlastní supernovou je sice dobrým vodítkem, některé jiné pozorované parametry supernovy jsou ale naopak s touto představou v rozporu. Je to především výskyt mohutných emisí železa Fe3+ v pozůstatku supernovy, s nimiž si model dvojité supernovy zatím moc neví rady.