Dvojitá dávka exploze: Vědci objevili supernovu, která explodovala dvakrát!

Snímky hroutících se supernov existují desítky. Úplnou raritou je ale supernova, která explodovala dvakrát

29.07.2016 - Martin Reichman

Supernov existuje několik typů - tou nejčastější je supernova typu Ia. K explozím tohoto typu supernov obvykle dochází, když bílý trpaslík získá navíc hmotu – například akrecí plynu z hvězdného souputníka, případně spojením s jiným bílým trpaslíkem. V okamžiku, kdy jeho hmotnost překročí Chandrasekharovu mez, hmota hvězdy již není dále schopna odolávat vlastní gravitaci a začne se hroutit. Rychle se zvýší teplota a zažehne se řetězová termojaderná reakce, která hvězdu rozmetá na kusy.

Superzářivé supernovy

Až donedávna si vědci mysleli, že supernovy typu Ia uvolňují největší množství energie mezi všemi ostatními známými třídami supernov. To už ale nejspíš neplatí. Relativně nedávno se totiž podařilo identifikovat nový typ supersvítivých supernov označovaných jako SLSN. Tyto supernovy mají nejen mnohem větší svítivost, září také podstatně déle. Výzkum těchto objektů je ale na samém počátku – doposud vědci identifikovali jen okolo 12 supernov s označením SLSN.

Dvojitá dávka exploze

Jedna těchto superzářivých hroutících se hvězd nyní vědce dokonale zaskočila. Podle všeho totiž explodovala dvakrát. Po počátečním masivním zjasnění u ní vědci zaznamenali pokles svítivosti a po nějaké době opětovné zjasnění, které bylo ještě silnější, než první.

Supernova, která dostala označení DES14X3taz, byla objevena v prosinci 2014, přičemž první explozi vědci zaznamenali 26. ledna 2015. Přibližně o deset dnů později – 6. února 2015 došlo k druhému zjasnění.

Jak je to možné? Přesnou příčinu dvojí exploze vědci zatím neznají. Zatím nejpravděpodobnější teorie nabízí scénář, při němž hvězda s hmotností okolo 200 Sluncí vytvoří při svém zhroucení magnetar. Do prostoru následně odvrhne hmotu odpovídající našemu Slunci. Druhá exploze je pak podle vědců následkem zhroucení magnetaru.

Pochybnosti panují také v otázce, zda je podobný scénář univerzální, nebo zda dvojí exploze byla unikátním procesem supernovy DES14X3taz.

Instituto de Astrofísica de Canarias