Astronomové objevili hvězdu, která se explodovala jako zvláštní supernova

20.11.2018 - Stanislav Mihulka

Blízká a jasná exploze výjimečné supernovy umožnila vystopovat jejího původce

<p>Hvězda, která exploduje jako supernova typu Ic</p>

Hvězda, která exploduje jako supernova typu Ic

Hvězdy se mohou odpálit jako supernovy mnoha různými způsoby. K explozi supernovy typu Ib nebo Ic dojde tehdy, když se po vyčerpání hvězdného paliva zhroutí jádro masivní hvězdy. Při obou těchto typech exploze hvězda nejprve odvrhne vnější slupku tvořenou vodíkem. Při explozi supernovy typu Ic ještě navíc hvězda přijde o většinu zbývajícího helia.

Supernovy jsou extrémně nápadné. Stále ale ještě o nich nevíme vše. Obzvláště supernovy typu Ic stále zůstávají dost záhadnými explozemi. Tyto supernovy by měly odpalovat velmi masivní hvězdy, které odvrhnou jak většinu svého vodíku, tak i hélia. Vědci ale doposud neznali žádného původce takové exploze.

Blízká a jasná exploze

Teď se to ale změnilo. V roce 2017 explodovala supernova typu Ic, která byla šťastnou souhrou okolností dost blízko, a rovněž byla velmi jasná. Došlo k tomu v relativně blízké galaxii NGC 3938, která je od nás vzdálená asi 65 milionů let. A tahle supernova, označená jako 2017ein, byla asi desetkrát jasnější, než obvyklé supernovy typu Ic.

TIP: Hvězda z blízké galaxie „předstírá“, že je supernova

Schuyler Van Dyk z Caltechu v kalifornské Pasadeně a jeho tým prohledali rozsáhlý Hubbleho katalog hvězd a nakonec v něm našli hvězdu, která se vší pravděpodobností odpálila supernovu 2017ein. Šlo o modrého veleobra o hmotnosti nejméně 45 až 55 Sluncí. Pokud to nebyla single hvězda, ale hvězdný pár, tak prý jeho hmotnost byla minimálně 80 Sluncí. Je to poprvé, kdy se astronomům povedlo s velkou dávkou jistoty určit původce supernovy typu Ic.

Keck Observatory