Jak vnímají den a noc astronauti na orbitě na Mezinárodní vesmírné stanici?

29.08.2016 - Redakce Tajemství vesmíru

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) obletí naši planetu za 90 minut, takže za 24 hodin absolvuje 16 „okruhů“. Astronauti na palubě tak zažívají velmi zajímavé momenty: Jejich „dny“ a „noci“ se střídají už po 45 minutách. Ve dne přitom bývá sluneční světlo natolik oslňující, že musejí nosit silné sluneční brýle. Po třičtvrtěhodině se však ISS na stejně dlouhou dobu ponoří do tmy.

Zmíněné střídání dnů a nocí si samozřejmě pohrává s biologickými hodinami kosmonautů, každý člen posádky má však k dispozici kabinu o velikosti skříně, kde může ve tmě nerušeně relaxovat. Přesto astronauty podřimující na oběžné dráze může i ve spánku rušit vysokoenergetické kosmické záření, které prochází jejich sítnicí a vyvolává dojem spatřených záblesků světla, jež ve skutečnosti neexistují.