Jan Lucemburský: Bojovník do posledního dechu

24.06.2018 - Redakce Živá historie

<p>Jan Lucemburský v bitvě u Kreščaku v roce 1346.</p>

Jan Lucemburský v bitvě u Kreščaku v roce 1346.


Reklama

Krále Jana Lucemburského potkala smrt krátce po padesátých narozeninách v městečku Crécy neboli Kresčaku pár kilometrů od mořského pobřeží na pomezí krajů Artois a Pikardie. Zrovna tam se odehrávala bitva mezi Angličany a Francouzy. Český král, jenž stál na straně Francouzů, byl slepý, ale trval na tom, že do bitvy pojede. Dva rytíři z královy družiny si ho proto vzali mezi sebe, jeho koně přivázali ke svým a český panovník, máchaje naslepo mečem kolem sebe, vyjel do boje. Až zemdlený ranami spadl z koně mezi své druhy.

Legendární smrt bojovníka

Král Jan měl v Evropě tu nejlepší pověst, říkalo se mu „ozdoba rytířstva”. Byl chován v takové úctě, že podle Palackého sňal anglický král z přilbice krále Jana supí péra s nápisem „Ich dien” - anebo ještě jinak: „Ich dene” - což v obojím případě znamená jedno: „Sloužím.”

Tato péra dal král Eduard svému synovi, Černému princi (ten se ve skutečnosti jmenoval taky Eduard), „... jenž přední čest toho dne byl sobě vysloužil. On postavil je do svého štítu, jehož užíval co princ waleský; ony pak zdobí až podnes erb jeho nástupců, princů waleských.” Což platí i pro dnešního prince waleského, prince Charlese.

TIP: Družina krále dobrodruha: Kdo stál Janu Lucemburskému věrně po boku?

Ještě předtím, než český král Jan nastoupil svou poslední cestu do Lucemburku, jak naznačuje František Palacký, dal král Eduard přenést tělo svého mrtvého protivníka do blízkého opatství Valloire. Tam bylo nabalzamováno v klášteře dominikánek, kde byla pohřbena i králova sestra Marie. Srdce krále bylo uloženo do zvláštního náhrobku.

Anglický král dal slavnostně pohřbít i padesát padlých pánů na náměstí v Crécy. Mrtvolu rytířského krále rozkázal Eduard (když se odbyly smuteční obřady) odevzdat jeho synu Karlovi. Ten se také bitvy u Kresčaku zúčastnil a zrovna si léčil zranění v blízkém opatství Ourchamps. Později, jak už víme, dal tělo odvézt do Lucemburka, do kláštera benediktinského.

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Svoboda z oceli a kůže

Společnost: Harley-Davidson
Založena: 1903, USA, Milwaukee
Ikony: modely JH „Two-Cam“ (1928), Hydra-Glide (1952), Electra Glide (1965), FX Super Glide (1971)

Motorky Harley-Davidson, které dnes více než co jiného představují synonymum svobodného životního stylu, vznikly vlastně opravdu pro zábavu. Jejich „otcové“ – ve skutečnosti dvacetiletí mladíci a potomci anglických emigrantů Arthur Davidson a William Harley – si prostě chtěli urychlit časté cesty k jezeru. A tak je napadlo přišroubovat k obyčejnému jízdnímu kolu benzinový motor. Svou myšlenku ovšem dále rozpracovávali a již v roce 1903 spatřil světlo světa jejich „stroj číslo jedna“. Dokázal vyvinout rychlost až 60 km/h a jezdil i do kopce. Podnikaví mladíci motorku prodávali za 200 dolarů (asi 112 tisíc korun v dnešních cenách) a zakázky se jen hrnuly. Není divu – ceny automobilů se tehdy pohybovaly v řádech tisíců dolarů. Ocelový orel, symbol jejich nově založené firmy Harley-Davidson (H-D), mohl hrdě vzlétnout. 

Bezstarostná jízda

S trochou nadsázky lze říct, že jejich společnost v následujících desetiletích přežila vše: velkou hospodářskou krizi, období špatné kontroly kvality, finanční propad i konkurenci levnějších a zpočátku dynamičtějších japonských výrobců. Stačila si však přitom připsat hned několik legendárních kousků. Jeden takový vznikl roku 1952 pod označením Hydra Glide: na jeho slávě se pak velkou měrou podílel i film Divoch s Marlonem Brandem v hlavní roli, v němž se záporný hrdina proháněl právě na této „těžké mašině“. V 60. letech se harleye staly doslova reklamou na svobodu, poté co se objevily v kultovním snímku Easy Rider (Bezstarostná jízda). Model FLH Electra Glide (1965) dodnes tvoří zlatý standard amerických motorkářů.  

Ačkoliv firma prošla mnohými krizemi a její motorky byly svého času spojovány s temným podsvětím, nakonec si dokázala místo na trhu udržet. Stále platí, že pro většinu lidí je jakýkoliv „svalnatý“ motocykl prostě „hárlej“ a stejně tak slavná značka evokuje představu chopperu – v obou kategoriích má přitom H-D na všech kontinentech už dlouho silnou konkurenci. Každoročně pak vyjede na silnice na 300 tisíc nových modelů, jejichž základní pořizovací cena se pohybuje v přepočtu kolem čtvrt milionu korun. (foto: Unsplash, CC0)

Zajímavosti

Soukromé civilní lodě pomohly evakuovat britské a francouzské vojáky z obleženého přístavu. Malba britského malíře Charlese Cundalla.

Válka

Kometa 2I/Borisov byla první kometou přilétající z mezihvězdného prostoru, jakou astronomové zaznamenali při průletu Sluneční soustavou v roce 2019. Dalším podobným objektem byla `Oumuamua, u které ale panují dohady, zda šlo skutečně o kometu nebo o planetku.

Vesmír

Nejstarší 3D mapa podle archeologů zřejmě znázorňuje území v západní Francii.

Věda
Zajímavosti
Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907