Letitá otázka zodpovězena: Díky prstencům víme, jak dlouhý je den na Saturnu

23.01.2019 - Stanislav Mihulka

Vědcům z Kalifornské univerzity se podařilo rozluštit letitou hádanku. Jak dlouho trvá jeden den na Saturnu?

<p>Pohled na Saturn, kamerou sondy Cassini</p>

Pohled na Saturn, kamerou sondy Cassini

Saturn je plynný obr. Nevidíme na něm žádný povrch s výraznými rysy, které by bylo možné sledovat během rotace planety. Rovněž má neobvyklé magnetické pole, které skrývá rychlost rotace planety. Letitou hádanku se podařilo rozluštit díky údajům meziplanetární sondy Cassini. Jak dlouho tedy trvá jeden den na Saturnu?

Christopher Mankovich z Kalifornské univerzity v Santa Cruz zjistil, že odpověď na otázku délky dne Saturnu ukrývají Saturnovy prstence. Ukázalo se, že prstence reagují na vibrace plynného obra, podobným způsobem, jako když seismometry měří zemětřesné vlny.

Den na Saturnu

Funguje to tak, že se vibrace vnitřku Saturnu projevují na jeho gravitačním poli. A elegantní prstence Saturnu zase „detekují“ změny gravitačního pole Saturnu. Mankovich vyvinul model, z něhož je patrné, jak souvisí vnitřní struktura Saturnu s prstenci. Nakonec dospěl k závěru, že den na Saturnu trvá 10 hodin, 33 minut a 38 sekund.

TIP: Jak dlouho trvá jeden den na různých planetách Sluneční soustavy?

Nový údaj o délce dne Saturnu je o několik minut rychlejší, než dosavadní odhady z roku 1981. Ty získala NASA analýzou rádiových signálů sondy Voyager. Vědci v podobných případech obvykle spoléhají na magnetické pole planety. V případě Saturnu je ale magnetické pole perfektně uspořádáno podle jeho rotační osy, což znemožňuje jeho využití ke změření délky dne.

NASA/JPL-Caltech