Nanočástice v převleku se mohou vplížit do mozku a léčit tam nádory

11.04.2020 - Stanislav Mihulka

Jak dostat nanočástici s lékem do mozku? Převlékněte ji za aminokyselinu!

<p>Kvantové tečky v UV světle.</p>

Kvantové tečky v UV světle.

Nádory mozku představují velmi závažná onemocnění s nepříliš dobrými vyhlídkami pro pacienty. Součástí problému je přitom i přirozená obrana mozku. Hematoencefalická bariéra, která odděluje mozek od zbytku těla, bohužel nedovede zabránit vývoji nádorů v mozku, ale zároveň velmi účinně brání léčbě takových nádorů, protože léčivo obvykle nepustí dovnitř mozku. Vědci se proto snaží zmíněnou bariéru různými triky překonat, aby se protinádorové léky dostaly do mozku.

Američtí odborníci teď přišli s nanočásticemi „v převleku“, které se proplíží skrz hematoencefalickou bariéru do mozku. Tam vyhledají nádorové buňky a zasáhnou je protinádorovým lékem. Tyto nanočástice jsou založené na uhlíkových kvantových tečkách. Na nanočástice jsou pak následně umístěny molekuly „převleku“, díky nimž celá nanočástice navenek vypadá jako velká aminokyselina. A právě aminokyseliny patří mezi látky, které mají „propustku“ do mozku a mohou projít hematoencefalickou bariérou.

TIP: Efektivnější léčba rakoviny: Speciální nanočástice zesilují účinek ozařování

Když se nanočástice převlečené za aminokyseliny proplíží do mozku, vyhledají tam buňky s molekulou LAT1. Tato molekula bývá vzácná u zdravých lidských buněk a naopak se často objevuje u buněk nádoru. Když budou takové nanočástice zároveň naložené molekulami protinádorového léku, mohly by fungovat jako „řízené střely“, které proniknou do mozku, vyhledají rakovinné buňky a zničí je.

Yale University