Našli jsme první extrasolární měsíc? Objev čeká na své finální potvrzení

31.07.2017 - Martin Reichman

K více než třem tisícům potvrzených extrasolárních planet dost možná přibude první extrasolární měsíc. Vědci jej nalezli ve vzdálenosti 4 000 světelných let od Země

Extrasolární měsíc -<p>Nově objevený měsíční kadidát je podle vědců souputníkem exoplanety s označením Kepler - 1625b, která leží asi čtyři tisíce světelných let od Země.</p>
Extrasolární měsíc -

Pátrání po planetách nacházejících se mimo naši Sluneční soustavu je vzhledem k obřím vzdálenostem nesmírně složité. Lovci exoplanet, jakým je například sonda Kepler, k němu využívají techniku mapující pokles jasnosti mateřské hvězdy během tranzitu planety přes její kotouč. Je tedy logické, že pátrání po měsících takovýchto planet je ještě o řád složitější.

Přesto se astronomům z Kolumbijské univerzity v New Yorku podařilo objevit první extrasolární měsíc. Vědci jsou o tom alespoň přesvědčeni. Jejich objev má definitivně potvrdit pozorování Hubbleova vesmírného dalekohledu, které je naplánované na říjen tohoto roku.

Nově objevený měsíční kadidát je podle vědců souputníkem exoplanety s označením Kepler - 1625b a nachází se poblíž hvězdy, která leží asi čtyři tisíce světelných let od Země. Měsíc by měl být velký a těžký jako Neptun. Obíhat by měl kolem planety, která je přibližně stejně velká jako Jupiter, ale asi tak 10× těžší než tato planeta z naší Sluneční soustavy.

• Zdroj textu: New Scientist, arxiv.org