Největší kočka historie: Nově popsaný americký šavlozubec dokázal lovit i nosorožce

10.05.2021 - Stanislav Mihulka

Téměř třímetrákový machairod s velkými špičáky proháněl před 7 miliony lety v severní Americe i ta největší zvířata. Podle paleontologů si mohl poradit i s kořistí vážící téměř tři tuny

Machairodi byli šavlozubé kočkovité šelmy, které žily v Evropě, v Asii, severní Americe a Africe, od období miocénu až do pleistocénu. Definitivně vymřeli asi před 126 tisíci lety. Měli nápadně úzkou lebku a jejich vražedné špičáky byly svou velikostí zhruba mezi zuby dnešních velkých šelem a klasickými šavlozubými kočkami, jako byl slavný šavlozubec smilodon.

Největší kočka historie

Někteří machairodi byli velcí zhruba jako dnešní levharti, jiní se řadili k největším šelmám. Přesně to je i případ nově popsaného machairoda, který žil v severní Americe v době před 9 až 5 miliony let. Jmenuje se Machairodus lahayishupup, přičemž jeho druhové jméno pochází z jazyka indiánského kmene Kajusů, v němž má význam „dávná divoká kočka“. Jedna z klíčových fosilií totiž pochází z tradičního území kmene Kajusů v Oregonu.

TIP: Teenageři děsivých šavlozubých tygrů byli nejspíš maminčini mazánci

Američtí paleontologové John Orcutt a Jonathan Calede porovnávali fosilní nálezy machairodů a identifikovali celkem sedm fosilních pozůstatků zmíněného nového druhu. S jejich pomocí odvodili, že šlo o jednu z největších známých kočkovitých šelem historie.

Tito třetihorní machairodi mohli podle vědců vážit v průměru okolo 275 kilogramů, největší exempláře pak až 400 kilogramů. Podle paleontologů si mohli poradit i s kořistí vážící téměř tři tuny. Vzhledem k tomu, kde a kdy tito velicí machairodi žili, mohli lovit tehdejší nosorožce, případně obrovské velbloudy a obrovské pozemní lenochody.

Lebka samce machairoda nalezená ve Španělsku.