Teenageři děsivých šavlozubých tygrů byli nejspíš maminčini mazánci

12.01.2021 - Stanislav Mihulka

Fosilie z Ekvádoru prozradily zajímavé informace o sociálním životě šavlozubých tygrů

<p>Smilodon je rod vyhynulých kočkovitých šelem, tzv. „šavlozubých tygrů” z podčeledi <em>Machairodontinae</em>. Je znám z fosilních nálezů z Ameriky, kde se objevil před asi 2,5 milionu let a vymřel před asi 10 000 lety.</p>

Smilodon je rod vyhynulých kočkovitých šelem, tzv. „šavlozubých tygrů” z podčeledi Machairodontinae. Je znám z fosilních nálezů z Ameriky, kde se objevil před asi 2,5 milionu let a vymřel před asi 10 000 lety.

Šavlozubí tygři (Smilodon fatalis) žili na amerických kontinentech v době před 1,6 miliony až 10 tisíci let. Většinu jejich fosilních pozůstatků známe z „pastí na dravce“, jako jsou například slavná asfaltová jezírka La Brea Tar Pits v Los Angeles. Na lokalitě Coralito v Ekvádoru se ale našly fosilie šavlozubých tygrů, kteří podle všeho zahynuli při náhlé katastrofě.

Katastrofická záhuba musela být děsivá, nám ale uchovala „momentku“ celého ekosystému, jak na daném místě fungoval v období pleistocénu. Mezi jinými zajímavými nálezy byla na lokalitě Coralito objevena i rodinka šavlozubých tygrů. Fosilie byly odkryty již v roce 1961 a dostaly se do kanadského muzea Royal Ontario Museum, kde je nedávno odborníci pečlivě analyzovali.

TIP: Nezištné šelmy: Děsiví šavlozubí tygři se dělili o jídlo se zraněnými druhy

Zmíněné fosilie představují jedno dospělé zvíře a dvě odrostlá mláďata, tedy šavlozubé „teenagery“, kterým byly minimálně dva roky. To je významný objev, protože některé současné velké kočky, jako jsou například tygři, v tomto věku již žijí samostatně. Jak se zdá, šavlozubí tygři byli maminčini mazánci, kteří dlouho zůstávali v rodině. Sociální život šavlozubých tygrů přitom byl doposud velkou neznámou.