Šavlozubé šelmy byly ještě mnohem drsnější, než jsme si mysleli

07.06.2019 - Stanislav Mihulka

Šavlozubí „tygři“ neměli své obrovské špičáky jenom na okrasu...

<p>Šavlozubý Smilodon populator</p>

Šavlozubý Smilodon populator

Šavlozubé šelmy, jako byl například americký smilodon, budí hrůzu už na první pohled. Paleontologové teď přišli na to, že tito zabijáci byli nejspíš ještě mnohem drsnější, než jsme si představovali. Podařilo se jim totiž odhalit devastující zranění na lebce jednoho smilodona, které bylo způsobené gigantickým špičákem jiného smilodona.

Zatím není úplně jasné, jak se vlastně smilodoni živili. Podle starších představ smilodoni útočili svými špičáky na měkké části krku kořisti a usmrcovali ji hlubokými bodnými ranami. Podle novějších nálezů to ale byli spíše mrchožrouti, protože zřejmě nebyli vybaveni pro rychlý běh a s vražedně vyhlížejícími špičáky asi spíše párali či rozřezávali, než propichovali.

TIP: Vědci objevili 50 tisíc let starý otisk největší kočkovité šelmy všech dob

Ať ale smilodoni lovili nebo požírali mršiny, ukazuje se, že dokázali být velmi brutální vůči sobě navzájem. Nalezené poranění totiž přesně odpovídá útoku jednoho smilodon na druhého. Podle vědců mohlo jít o spor, například při obraně teritoria před vetřelcem anebo v boji o sexuálního partnera.

Science News