Podle čínských vědců hýbe globální oteplování osou rotace Země

28.04.2021 - Stanislav Mihulka

Tání ledovců v důsledku oteplování mění rozložení vody na Zemi. To zase ovlivňuje pohyb zemských pólů

<p>Tání ledovců má celoplanetární důsledky</p>

Tání ledovců má celoplanetární důsledky

Magnetické póly naší planety se pohybují velmi výrazně. Statické ale nejsou ani geografické póly, které jsou vytyčené osou rotace Země. Pohyb zemských pólů určují procesy, kterým stále do detailu nerozumíme, jedním z významných faktorů je ale rozložení vody na zemském povrchu. A toto rozložení se může v čase měnit.

Shanshan Deng z Čínské akademie věd a její spolupracovníci jsou přesvědčeni, že kvůli tání ledovců dochází k tak velkým změnám rozložení vody, že to může do značné míry vysvětlit pozorovanou změnu pohybu pólů z jižního na pohyb východním směrem, k němuž došlo v polovině devadesátých let. Pokud mají vědci pravdu, tání ledovců vyvolané globálním oteplováním hýbe osou planety, i když jsou ve hře i další faktory.

TIP: Severní magnetický pól Země se pohybuje k Sibiři. A vědci už tuší proč

Při výzkumu čínských vědců sehrála důležitou roli data amerického a německého projektu GRACE (Gravity Recovery and Climate Experiment). Satelity tohoto projektu měří gravitaci v prostoru Země, z čehož je možné odvodit rozložení hmoty planety. Pozorované změny nejsou nijak dramatické a neovlivňují každodenní život. Zmíněné pohyby pólů se projeví například na délce dne, ovšem jen v řádu milisekund.