Severní magnetický pól Země se pohybuje k Sibiři. A vědci už tuší proč

Severní magnetický pól se pohybuje a za posledních 200 let urazil už přes 2 tisíce kilometrů. Proč se ale vlastně stěhuje?

11.05.2020 - Stanislav Mihulka

Severní geomagnetický pól je místo na severu planety, kde osa zemského magnetického pole protíná povrch Země. Magnetické pole naší planety má pochopitelně i jižní magnetický pól, ve středu pozornosti odborníků je ale už delší dobu právě ten severní pól. Oba magnetické póly Země se totiž pohybují. Jižní pól se pohybuje jen zvolna, ten severní ale mnohem rychleji. A jeho pohyb stále zrychluje.

Nejde přitom o nějaké zanedbatelné vzdálenosti. Od roku 1830, kdy jsme severní geomagnetický pól objevili, urazil tento pól po zemském glóbu úctyhodných 2 250 kilometrů. Pohybuje směrem z arktické Kanady k Sibiři. Mezi lety 1990 a 2005 se rychlost pohybu severního magnetického pólu razantně zvýšila, z méně než 15 kilometrů za rok na zhruba 60 kilometrů ročně. Otázkou je, proč se magnetický pól vlastně pohybuje.

TIP: Planetární magnetické pole Země se naposled převrátilo v průběhu 22 tisíc let

Geologové jsou přesvědčení, že konečně nalezli vysvětlení. Podle nich jsme na zemském povrchu v tomto případě svědky projevů „války“, která probíhá hluboko v nitru Země. Jde o to, že pod Kanadou a pod Sibiří jsou dvě masy roztavených magnetických hornin, které se v průběhu historie navzájem „přetahují“ o vliv na magnetické pole planety. V minulých stoletích vítězila kanadská masa a svým působením „držela“ severní magnetický pól v Kanadě. Postupně ale její vliv zeslábl a pól teď putuje k Sibiři.

Shutterstock, Wikimedia Commons