Planetární magnetické pole Země se naposled převrátilo v průběhu 22 tisíc let

13.08.2019 - Stanislav Mihulka

Podle nového výzkumu se magnetické pole Země převrací pomaleji, než jsme si doposud mysleli

<p>Magnetické pole Země</p>

Magnetické pole Země

Magnetické pole Země je pro naši civilizaci životně důležité. Chrání nás před slunečním větrem a kosmickým zářením. Proto bychom měli co nejlépe vědět, jak funguje a jak se mění v průběhu času. Z geologického záznamu víme, že se magnetické pole naší planety občas převrátí a severní magnetický pól si prohodí místo s tím jižním. Během posledních 2,5 milionů let se to stalo několikrát. Naposledy došlo k plnohodnotnému a dlouhodobému přepólování přibližně před 780 tisíc lety.

Tak dávné události se dnes rekonstruují jen obtížně, i pokud jde o jejich samotné trvání. Bradley Singer z americké University of Wisconsin-Madison a jeho spolupracovníci použili k prozkoumání doby průběhu doposud posledního přepólování magnetického pole Země vrstvy lávy, která vyvřela právě v té době. V těchto vrstvách je patrné, jak bylo magnetické pole v dané době uspořádané.

Přepólování za 22 tisíc let

Vědci se doposud domnívali, že se zemské magnetické pole převrací relativně rychle, přibližně v časovém úseku 1 000 let. Singerův tým ale vyčetl z vrstev lávy, že se nejmladší převrácení našeho magnetického pole odehrálo v průběhu 22 tisíc let, tedy podstatně pomaleji, než jsme si doposud mysleli.

TIP: Kdy dojde k další výměně mezi severním a jižním magnetickým pólem?

Pokud je přepólování Země skutečně takto pomalé, mohlo by to znamenat, že magnetický štít Země je v takovém případě oslabený nebo dokonce vyřazený z provozu po delší dobu. Zatím není úplně jasné, jaké má taková událost důsledky pro život na Zemi. Zřejmě nepůjde o nic extrémně dramatického, fosilní nálezy tomu totiž nenasvědčují. Mohl by to být ale velký problém pro naše technologie, které jsou citlivé na vesmírné záření.

• Zdroj fotografií: NASA/Peter Reid, University of Edinburgh