Kdy dojde k další výměně mezi severním a jižním magnetickým pólem?

31.01.2017 - Stanislav Mihulka

Čas od času dochází k překlopení magnetického pole Země. Kdy přijde to příští a máme se bát?

<p>Magnetické pole Země je velmi důležité, neboť planetě poskytuje ochranu před nalétajícími částicemi slunečního větru. Bez dlouhodobě funkční magnetosférické ochrany by se na Zemi nejspíše nevyvinula tak bohatá biosféra.</p>

Magnetické pole Země je jako neviditelný, ale velmi účinný štít, který naší planetu chrání před zhoubným působením slunečního větru i kosmického záření. Tento štít ovšem ve skutečnosti není příliš stabilní. Čas od času, obvykle několikrát za milion let se magnetické pole Země převrátí. Může trvat i desítky milionů let, než dojde k další takové události. Předpovědět to zřejmě nelze.

Jak by dopadla výměna magnetických pólů?

Severní magnetický pól si během takové události vymění místo s jižním magnetickým pólem. Jak přesně výměna probíhá, není úplně jasné, podle vědců ale magnetické pole zřejmě významně zeslábne, možná tak na 10 procent dnešní intenzity, možná i méně.

Ve fosilním záznamu Země nejsou patrná žádná velká vymírání, která by časově odpovídala jednotlivým převrácením magnetického pole. Je ale otázkou, jak by v takovém případě dopadla naše civilizace, která je do značné míry závislá na elektřině a přístrojích.

TIP: Překvapení v geofyzice. Magnetické pole Země zestárlo o stovky milionů let

K poslednímu plnohodnotnému překlopení magnetického pole, takzvané události Brunhes-Matuyama, došlo před 780 tisíci let. Před 41 tisíci let se během dočasné události Laschamp magnetické pole překlopilo jenom asi na 250 let. Kdy se asi magnetické pole Země překlopí příště?

The Conversation