Astronauti v ohrožení: Riziko onemocnění rakovinou při cestě na Mars je zřejmě vyšší

Nová vědecká studie naznačuje, že cesta na Mars může pro astronauty představovat nemalá zdravotní rizika

14.06.2017 - Stanislav Mihulka

Vědci už dlouhou dobu vědí, že cesta na Mars nese zdravotní riziko. Podle nové studie ale hrozí astronautům cestujícím k Marsu proti dosavadním odhadům asi dvojnásobné riziko onemocnění rakovinou.

Francis Cucinotta a Eliedonna Cacao z Nevadské univerzity v Las Vegas to zjistili při studiu nádorů u myší. Oba vědci dospěli k názoru, že může dojít k efektu řetězové reakce, který vystaví riziku vzniku nádoru působením galaktického kosmického záření více buněk lidského těla.

Předešlé vědecké studie se zaměřovaly hlavně na to, jak může záření přímo ovlivnit buňky a hlavně jejich DNA. Cucinotta a Cacao ale studovali nepřímý vliv záření, kdy těžce poškozené buňky ovlivňují buňky zdravé.

Kosmické záření je nebezpečné pro zdraví

Kosmické záření neobsahuje jen jádra atomů vodíku nebo helia. Jeho součástí mohou být také jádra železa, titanu i dalších těžkých prvků. Zásah takovou těžkou částicí kosmického záření může poškodit buňku vysokou úrovní ionizace. Vědci doposud předpokládali, že uškodí jenom souhrnná dávka záření.

TIP: Čeká na astronauty letící k Marsu demence kvůli kosmickému záření?

Rakovina ale není jedinou nemocí, která budoucím astronautům hrozí. Kosmické záření může ovlivnit například fungování nervového nebo oběhového systému, případně vyvolat projevy nemoci z ozáření. Vliv kosmického prostředí na astronauty je ale ještě nutné prostudovat, stejně jako třeba vyvinout technologie, které toto ohrožení v maximální možné míře omezí.

University of Nevada, Las Vegas