Probuzená imunita: Vědci umí „probudit“ imunitní systém pro boj s nádorem

28.01.2019 - Stanislav Mihulka

Nádory umí „uspat“ obranné buňky pacienta. Vědci teď ale přišli na způsob, jak je ze „spánku“ probudit

<p>Makrofágy jsou požírači v našem imunitním systému</p>

Makrofágy jsou požírači v našem imunitním systému

Makrofágy jsou buňky imunitní soustavy, které vznikají z monocytů (bílých krvinek). Jsou součástí naší imunity, účastní se zánětlivých reakcí a u zdravého dospělého člověka tvoří 3–8 % z celkového počtu leukocytů. Jejich specialitou je, že dovedou „pozřít“ buňky, které nemají v těle co dělat. Mohly by být skvělé proti rakovině, ale nádory mají své triky, jimiž makrofágy vyřadí z boje a někdy je dokonce přinutí, aby jim pomáhaly.

Většina nádorových buněk vylučuje signální protein CD47, který umí makrofágy poslat na hlubokého „spánku“ a zabránit jim, aby se na nádor vrhly. Američtí vědci nedávno přišli na to, že když přepojí „ovládání“ metabolismu makrofágů, mohou tento uspávací signál překonat.

TIP: Nová strategie: Viry jako zbraň proti mozkovým nádorům

Takto aktivované makrofágy začnou využívat aminokyselinu glutamin a glukózu jako „palivo“ a pustí se do práce. Jsou dokonce ochotné krmit se buňkami nádoru, i když ten vypouší velké množství signálního proteinu CD47. První experimenty na myších ukázaly, že probuzené makrofágy dovedou velmi rychle zmenšit nádory.