Nová strategie: Viry jako zbraň proti mozkovým nádorům

09.01.2018 - Stanislav Mihulka

I jinak obávané viry mohou být našimi spojenci. Například v boji s mozkovými nádory

Rakovinné buňky - Imunitní systém pacienta si s buňky nádoru často neporadí

Viry jsou jen kusy řetězců nukleových kyselin, byť obvykle důmyslně zabalené. Bývají ale zároveň obávanými zabijáky buněk v těle. Neméně obávané jsou buňky nádorů, které se vymkly kontrole a tělo si s nimi poradí je stěží. Co takhle tyto dva obávané zabijáky postavit proti sobě?

Přesně tohle udělali vědci z britské Univerzity v Leedsu, kteří dokázali použít virus k léčení doposud neodstranitelných mozkových nádorů. Jednalo se o savčí orthoreovirus typu 3. Tyto viry jsou u lidí běžné, ale obvykle nevyvolávají žádné, nebo jen sotva znatelné příznaky onemocnění.

TIP: Nečekaný pomocník: Virus podporující imunitu v boji proti rakovině jater

Vědci přišli na to, že když takové viry „vypustí“ do pacienta s mozkovým nádorem, orthoreoviry zaútočí výhradně na buňky nádoru. A co je ještě lepší - na infikovaný nádor navedou imunitní systém pacienta. Imunita totiž obvykle nádor přehlíží, protože vyroste z vlastních buněk těla. Po nákaze uvedenými viry se to ale rychle mění.

The Institute of Cancer Research, Science Translational Medicine