Původcem srpnového záblesku na Jupiteru byl kamenoželezný meteoroid

Amatérský astronom pořídil unikátní záběry střetu plynného obra s několikametrovým meteoroidem

18.09.2019 - Stanislav Mihulka

Amatérský astronom Ethan Chappel z Texasu pozoroval letos v noci 7. srpna planetu Jupiter. Se svým teleskopem najednou zaznamenal nečekaný záblesk na povrchu plynného obra. Záblesk trval asi 1,5 sekundy a dosáhl jasnosti srovnatelné s Jupiterovým měsícem Io. Chappel pozoroval Jupiter ještě další půlhodinu a netušil, že se stal jediným svědkem pozoruhodné vesmírné kolize.

Chappel byl naštěstí dobře vybavený a pořídil videozáznam celé události. Měl také k dispozici volně dostupné software DeTeCt, které bylo vytvořené speciálně pro detekci střetů vesmírných objektů s Jupiterem. Když s pomocí DeTeCtu získal záběry záblesku, kontaktoval tvůrce DeTeCtu, kteří následně ověřili u celé sítě amatérských astronomů, že nikdo další takové záběry nepořídil.

Zásah malým meteoroidem

Analýzy dotyčného záblesku na Jupiteru odhalily, že jeho původcem byl se vší pravděpodobností malý meteoroid, jehož hustota odpovídala typické hustotě kamenoželezných objektů. Odborníci odhadují, že se při tomto nárazu uvolnila energie odpovídající 240 kilotunám TNT. To je zhruba polovina energie, kterou uvolnil Čeljabinský meteorit v roce 2013. Původní meteoroid měl před srážkou s Jupiterem velikost asi 12 až 16 metrů a vážil asi 450 tun. Rozpadl se ve výšce asi 80 kilometrů nad hranicí oblaků v atmosféře Jupiteru.

TIP: Dopady meteoritů na dávném Marsu vyvolaly zběsilá tornáda

Podle astronomů jsou podobné události detekovány jen velmi vzácně. Pro software DeTeCt to byla premiéra. Při podobných událostech sice vznikají pozorovatelné záblesky, jsou ale poměrně slabé a trvají jen krátce.

E. Chappel