Tajemství zrzků rozluštěno: Co rozhoduje o barvě ryšavých vlasů?

13.12.2018 - Martin Reichman

Přirozených zrzků a zrzek je v celosvětové populaci jen okolo 2 %. Vědci nyní našli odpověď na otázku, co rozhoduje o barvě jejich vlasů

O tom, že genetika hraje hlavní roli v tom, jakou barvu vlasů máme, vědí vědci již dlouhou dobu. Doposud ale panovalo přesvědčení, že rozhodující „gen ryšavosti“ nese označení MC1R. Tento recesivní gen dědí zrzci po otci i po matce. Ani přítomnost obou genů ale svému nositeli automaticky nezaručuje ryšavou hřívu

Nový výzkum DNA 350 tisíc dobrovolníků z Británie nyní ukázal, že s ryšavou hřívou je spojených dalších osm genů, z nichž některé fungují jako přepínače či aktivátory ryšavého genu MC1R. Výzkum, který zpracovali vědci z univerzity v Edinburghu je patrně největší genetickou studií týkající se barvy lidských vlasů.

TIP: Božská mutace: Světlé vlasy jsou výsledkem genetického defektu

Kromě objevu zmíněných osmi ryšavých genů identifikovali vědci i téměř 200 genů spojených s blonďatými a tmavě hnědými kadeřemi. Jedním z nejpřekvapivějších zjištění je, že mnohé z těchto genů ovlivňují spíše strukturu vlasů než jejich barvu. Dost možná jsme tak blízko době, kdy si pomocí genetických úprav budeme moci zvolit jakou barvu vlasů mají mít naši potomci.

Ryšavá Evropa