Trnoploutvá Fanjingshania je naším nejstarším příbuzným s čelistmi

30.09.2022 - Stanislav Mihulka

Fanjingshania renovata z jižní Číny představuje nejstaršího známého zástupce skupiny trnoploutvých. Tito tvorové podle paleontologů stáli na počátku éry obratlovců s čelistmi

<p><em>Fanjingshania renovata</em> ze spodního siluru, je nejstarší skvěle zachovalou fosilií čelistnatce. <em>(ilustrace: ‪Chinese Academy of Sciences, Heming Zhang, CC BY 4.0)</em></p>

Fanjingshania renovata ze spodního siluru, je nejstarší skvěle zachovalou fosilií čelistnatce. (ilustrace: ‪Chinese Academy of Sciences, Heming Zhang, CC BY 4.0)

Čínští paleontologové narazili na pozoruhodnou fosilii. V jihočínské provincii Kuej-čou se nachází malebná přírodní rezervace Fan-ťing-šan, která je součástí Světového dědictví UNESCO. Právě tam, v paleontologické formaci Rongxi, badatelé objevili tisíce úlomků kostry, kterou nakonec složili do doposud neznámého rybovitého obratlovce, pojmenovaného jako Fanjingshania renovata. Výsledky výzkumu čínští vědci zveřejnili v prestižním časopisu Nature.

Jde o nejstaršího známého zástupce trnoploutvých (Acanthodii), kteří měli hlavu pokrytou kostěnými destičkami a tělo pancířem ze silných šupin. Z této skupiny obratlovců, která se stala obětí masového vymírání na konci permu, jsou nejspíš odvozeny dnešní paryby i ryby. Stáří této prvohorní fosilie je asi 439 milionů let. Pochází tedy ze spodního siluru.

Nejstarší zachovalá fosilie s čelistí

Vědce překvapilo, jak je fanjingshania stará. Doposud nejstaršího zástupce trnoploutvých překonává o 15 milionů let. Zároveň je tato fosilie velmi výjimečná v tom, že se zachovala mnohem lépe, než je u srovnatelných fosilií podobného stáří obvyklé. Odborníci proto mohou z fanjingshanie vyčíst mnohem více poznatků.

TIP: Ponorka z devonu: Obrněný Titanichthys měl metr širokou tlamu

Fanjingshania je nejstarší čelistnatec se zachovalou anatomií,“ uvádí vedoucí výzkumu Min Zhu ve své zprávě. „Díky získaným poznatkům můžeme fanjingshanii zařadit do evoluce raných obratlovců a osvětlit evoluční kroky, které vedly ke vzniku významných adaptací obratlovců, jako jsou čelisti, smyslové systémy a párové přívěsky, z nichž časem vznikly končetiny.